Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37168

Title: Aprendizaje cooperativo como aprendizaje efectivo
Other Titles: Cooperative learning as effective learning
Authors: González Sánchez, Ana
Aguaded Ramírez, Eva María
Issue Date: 2015
Abstract: En este trabajo se analiza la posible eficacia de una intervención educativa, dirigida a la mejora de las capacidades sociales y académicas del alumnado de Educación Primaria. Método: La muestra se compone de 14 alumnos y alumnas, de un aula de primer curso de Educación Primaria, pertenecientes a un centro de Granada. La investigación realizada se dividió en diferentes momentos; en primer lugar, se recogieron datos, previo a una posterior intervención educativa con carácter cooperativo, en la que se realizaron diversas acciones educativas. Posterior a dicha intervención, se recogió, nuevamente, información para ser contrastada con la obtenida anteriormente. Resultados: Los resultados obtenidos arrojaron ciertas mejoras en la participación, colaboración y rendimiento académico. Conclusiones: Necesidad de utilizar una metodología cooperativa para el alcance de un aprendizaje efectivo, cuando se trabaja con aprendizajes cooperativos.
In this project we analyze the possible effectiveness of an educational intervention, directed to the improvement of social and academic skills for pupils in Primary Education. Method: The simple is composed of 14 pupils, male and female, in a 1st grade of a Primary Education classroom. The school is located in Granada. The research has been divided into different stages first; we collected all the information before an educational intervention in a cooperative way, in which we performed several educational actions. After this intervention, we collected the information again to be contrasted with the previously obtained. Result: The results show certain improvements in participation, teamwork and Educational achievement. Conclusions: Need for a cooperative approach for achieving effective learning, when working with cooperative learning.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Recepción: 29 de julio de 2015. Revisión: 29 de julio de 2015. Aceptación/Publicación: 30 de julio de 2015
Correspondencia: eaguaded@ugr.es
Series/Report no.: ReiDoCrea;4
Keywords: Aprendizaje cooperativo
Comunidades de aprendizaje
Cooperative learning
Learning communities
URI: http://hdl.handle.net/10481/37168
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Sánchez, A.; Aguaded Ramírez, E.M. Aprendizaje cooperativo como aprendizaje efectivo. Reidocrea, 4: 206-212 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37168]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GonzalezSanchez_AprendizajeCooperativo.pdf188.74 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada