Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Actualidad Médica >
Actualidad Médica 2011 >
Actual Med 783 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36435

Title: Identificación del síndrome del estrés en docentes de la facultad de odontologia. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Other Titles: Identification of the syndrome of stress in teachers of the faculty of dentistry. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina
Authors: Casan, E.
Gómez de Ferraris, M. E.
Rico, Ricardo
Simbrón, A.
Issue Date: Aug-2011
Abstract: El estrés continuo es el factor desencadenante del Síndrome de Burnout. Las poblaciones de mayores riesgos son los docentes y los profesionales de la salud. Por ello. los objetivos de este trabajo fueron identificar y analizar el grado de estrés en los profesionales docentes de la Facultad de Odontología de la Universidad Nacional de Cordoba , con el propósito de prevenir o controlar el estrés antes que se vuelva crónico. Se utilizó el modelo clásico de Maslach (BMI) para realizar la encuesta a 120 docentes seleccionados aleatoriamente. Se midió la frecuencia de los síntomas de Burnout, según cantidad de respuestas afirmativas. Los síntomas se midieron en sus tres escalas: Agotamiento Emocional (A.E), Despersonalización (D), y Realización Personal (R.P).Los resultados expresados en porcentaje revelaron niveles significativos en A.E y D y en un nivel medio se situó la R P. Se concluye que los docentes odontólogos se encuentran afectados en mayor y mediano grado en AE y D, mientras que la mayoría alcanzó la RP.
Continuous stress is the leading factor of the Burnout Syndrome. Higher risk populations are teachers and health professionals. For that reason the objectives of this study were to identify and analyze the degree of stress in the professionals of education at the Faculty of Odontology of the National University of Córdoba Argentina to prevent or control stress before it becomes chronic. Classic model of Maslach (BMI) was used to carry out the survey of 120 teachers randomly selected. The frequency of the symptoms of Burnout was moderate, according to amount of affirmative answers. The symptoms were moderate in their three scales: Emotional Exhaustion (E.E), Depersonalization (D), and self fulfilment (SF). The results expressed in percentages revealed higher significant levels in E.E and D and an intermediate level located the SF. Conclusion: Odontologists educators are affected in greater stress degree in EE and D, whereas the majority reached medium levels of the SF.
Publisher: Real Academia de Medicina y Cirugía de Andalucía Oriental; Universidad de Granada
Keywords: Síndrome Burnout
Odontólogos-docentes
Facultad de odontología de Córdoba Argentina
Burnout syndrome
Odontologist - educators
URI: http://hdl.handle.net/10481/36435
ISSN: 0365-7965
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Casan, E.; et al. Identificación del síndrome del estrés en docentes de la facultad de odontologia. Universidad Nacional de Córdoba, Argentina. Actualidad Médica, 96(783): 38-43. (2011). [http://hdl.handle.net/10481/36435]
Appears in Collections:Actual Med 783

Files in This Item:

File Description SizeFormat
783_38.pdf124.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada