Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Actualidad Médica >
Actualidad Médica 2013 >
Actual Med 788 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36369

Title: Diferencias en la movilidad, estilos de conducción y accidentalidad entre conductores según sean o no usuarios de bicicleta
Other Titles: Differences in mobility, driving styles and road crashes among drivers, according to their status of user and non-user of bicycle
Authors: Carmona Navarro, Carmen
Jiménez Mejías, Eladio
Martínez-Ruiz, Virginia
Olmedo-Requena, Rocío
Lardelli-Claret, Pablo
Issue Date: Apr-2013
Abstract: Introducción: Se conoce la tendencia al menor respeto de las normas de seguridad vial por parte de los usuarios de bicicleta. Los objetivos de este estudio fueron identificar las diferencias en la movilidad, estilos de conducción y accidentalidad entre conductores de turismo, en función de su condición o no de usuarios de bicicleta y valorar el efecto de montar en bicicleta sobre cada una de estas variables. Material y Métodos: Se realizó un estudio transversal sobre una muestra de 1114 conductores de turismo (34,4% de ellos usuarios de bicicleta) empleando un cuestionario autoadministrado que valoró: su movilidad, uso de dispositivos de seguridad, estilos de conducción y accidentalidad. Resultados: Los conductores usuarios de bicicleta presentaron mayores exposiciones, manifestaron conducir más deprisa, se percibieron como mejores al volante y se implicaron más frecuentemente en estilos de conducción de riesgo. Conclusión: En nuestra población, ser usuario de bicicleta se asoció positivamente con todos los factores relacionados con una mayor morbi-mortalidad por tráfico.
Introduction: It is well known the lower respect to the road safety rules by the bicycle users. The objectives of this study were to identify differences in mobility, driving styles and road crashes among car drivers, according to their condition or not as bicycle users and to assess the effect of being bicycle users on each of these variables. Material and Methods: A cross sectional study was conducted on a sample of 1114 car drivers (34.4% of them cyclists) using a self-administered questionnaire which assessed: mobility, use of safety devices, driving styles and road crashes. Results: The drivers who were also bicycle users had: higher level of exposure, they drove faster, they perceived themselves as better car drivers and they had been more frequently involved in risky-driving styles than car drivers not bicycle users. Conclusion: In our population, the bicycle user condition was positively associated with all factors that increase morbidity and mortality due to traffic accident.
Publisher: Real Academia de Medicina y Cirugía de Andalucía Oriental; Universidad de Granada
Keywords: Usuarios de bicicleta
Jóvenes conductores
Estilos de conducción de riesgo
Accidentes de tráfico
Bicycle users
Young drivers
Risky-driving styles
Road crashes
Ciclistas
Automovilistas
URI: http://hdl.handle.net/10481/36369
ISSN: 0365-7965
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Carmona Navarro, C.; et al. Diferencias en la movilidad, estilos de conducción y accidentalidad entre conductores según sean o no usuarios de bicicleta. Actualidad Médica, 98(788): 11-15 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/36369]
Appears in Collections:Actual Med 788

Files in This Item:

File Description SizeFormat
788_11.pdf402.56 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada