Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Actualidad Médica >
Actualidad Médica 2014 >
Actual Med 792 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36163

Title: La cultura científico-tecnológica y su relevancia para la medicina
Other Titles: Scientific-technological culture and its relevance for medicine
Authors: Gayol, María del Carmen
Tarrés, María Cristina
García Sánchez, Enrique
D'Ottavio, Alberto E.
Issue Date: Aug-2014
Abstract: La cultura científico-tecnológica posee singular relevancia para la Medicina, a la que provee imprescindible marco, ya que al agregarse el adjetivo científico-tecnológico al sustantivo cultura se la refuerza y orienta esencialmente en lo que se relaciona con la reflexión, la racionalidad, la aptitud crítica, el comportamiento ético, determinados valores que hacen a las relaciones interpersonales y la toma de decisiones, competencias clave en totalidad para dicha ciencia. En ese contexto e intentando dar debida cuenta de las varias relaciones existentes entre cultura científico-tecnológica y Medicina, el presente trabajo: (a) analiza esta variedad cultural como parte significativa de la cultura general, indispensable para los profesionales de la salud, y como depositaria de competencias referidas al saber, saber ser y saber hacer, comunes con la docencia, investigación y/o práctica médicas, y (b) persigue efectuar aportaciones, según un marco inicial de referencia, sobre los fundamentos, los variados modos y la finalidad de su apropiación, registrando, también, emprendimientos de apropiación latinoamericanos y europeos en marcha que ponen de relieve su utilidad recíproca.
Scientific-technological culture has particular relevance for Medicine, to which an essential framework provides, since the aggregation of the adjective scientific-technological to the noun culture, Medicine becomes singularly reinforced and oriented in what concerns to reflection, rationality, critical skill, ethical behavior, defined values related with interpersonal relationships and decision making, all of these key competences for that science. In this context and intending to establish the varied relationships existing between scientific-technological culture and culture, this paper: (a) analyzes this kind of culture as a significant part of the general culture, indispensable for health professionals, and as a possessor of competences linked to knowledge, attitudes, habits, values and cognitive and communicational skills, common to medical teaching, investigation and practice, and (b) pursues, in accordance with a referential framework, to make contributions on the basis, different ways and purpose of its social ownership, also registering current Latin American and European ownership initiatives as a demonstration of its reciprocal utility. map in life support should be incorporated into the training curriculum for any student of Degree of Medicine.
Publisher: Real Academia de Medicina y Cirugía de Andalucía Oriental; Universidad de Granada
Keywords: Cultura
Ciencia
Tecnología
Apropiación
Culture
Science
Technology
Appropiation
URI: http://hdl.handle.net/10481/36163
ISSN: 0365-7965
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gayol, M.C.; et al. La cultura científico-tecnológica y su relevancia para la medicina. Actualidad Médica, 99(792): 81-84 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/36163]
Appears in Collections:Actual Med 792

Files in This Item:

File Description SizeFormat
792_81.pdf239.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada