Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36122

Title: El desarrollo dialógico de la argumentación informal en el comentario de texto
Other Titles: The development of the informal dialogic argumentation in text analysis
Authors: Caro Valverde, María Teresa
Issue Date: 2015
Abstract: El propósito de este artículo es reivindicar el cultivo comunicativo de la argumentación informal en las aulas desde una metodología dialógica que permita corresponder a las demandas actuales de la educación basada en competencias para la vida. Es por ello que indaga en la delimitación, los orígenes y la pujanza internacional actual de la ciencia de la argumentación informal y que razona la idoneidad de la tarea del comentario de texto con perspectiva crítica y personal para promover su innovación didáctica a través de estrategias intertextuales productoras de sentido y de compromiso social. Finalmente se analizan varias guías de comentario de texto destinadas a preparar la prueba de acceso a la Universidad desde tal metodología, dos de las cuales son publicaciones de la autora.
The purpose of this article is to claim the communicative culture of informal argumentation in classrooms from a dialogical methodology to match the current demands of the competency-based education for life. That is why it explores the definition, origins and current international strength of the science of the informal argument and it argues the appropriateness of the task of the text analysis with a critical and personal perspective to promote its educational innovation through intertextuality strategies that produce meaning and social commitment.Finally, we will revise several text analysis guides designed to prepare the entrance exam to the University from this methodology point of view, two of which are published by the author.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191COL9;
Keywords: Argumentación informal
Comentario de texto
Educación en competencias
Pruebas de Acceso a la Universidad
Intertextualidad
Informal argumentation
Text analysis
Education in competences
Entrance Exams University
Intertextuality
URI: http://hdl.handle.net/10481/36122
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Caro Valverde, M.T. El desarrollo dialógico de la argumentación informal en el comentario de texto. Profesorado, 19(1): 436-451 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36122]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191COL9.pdf285.18 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada