Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36106

Title: El Aprendizaje Servicio y la formación inicial de profesionales de la educación
Other Titles: Service-learning and initial training of educational professionals
Authors: Martínez Domínguez, Begoña
Martínez Domínguez, Isabel
Issue Date: 2015
Abstract: El Aprendizaje Servicio representa una propuesta relevante que merece ser tomada en consideración en el proceso actual de revisión y mejora de la formación de los profesionales de la educación. Este artículo propone la intersección de tres ejes importantes. En primer lugar, una educación de la ciudadanía que sea intelectualmente rigurosa, contextualmente conectada y que esté comprometida con el civismo y la responsabilidad social. En segundo, una preparación inicial que relacione el currículo y los aprendizajes académicos de los futuros profesionales con proyectos centrados en la prestación de servicios a la comunidad. En tercero lugar, el establecimiento de alianzas y responsabilidades compartidas entre la universidad, los centros de formación, los planes de estudio y la formación del alumnado con necesidades y demandas comunitarias. De ese modo, el Aprendizaje Servicio puede ser una contribución provechosa para las instituciones y todos los agentes implicados en la tarea de formar a profesionales conscientes y comprometidos con la justicia y la equidad. En la última parte del texto se describe una experiencia particular de Aprendizaje Servicio, llevada a cabo en el Grado de Educación Social de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU) que ilustra las explicaciones precedentes.
Service-learning is an important approach that deserves to be taken into account in the process currently used to review and improve the training of education professionals in Spain. This article proposes that three major concepts from the practice of service-learning be integrated into the training of educational professionals. The first is that education for citizens be intellectually rigorous, contextually connected and committed to civic-mindedness and social responsibility. The second is that there be prior preparation that links the curriculum and academic learning of future professionals with projects that are focused on performing service for the community. The third is that partnerships and shared responsibilities be established between universities, training centres, curricula, and student training to address community needs and demands. In this way, service-learning can be a meaningful contribution to institutions and all agents involved in the task of training professionals who are aware of and committed to justice and equality. The final part of the article describes a specific experience of service-learning carried out as part of the Social Education degree at the University of the Basque Country (UPV/EHU) that exemplifies the above points.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191ART10;
Keywords: Aprendizaje Servicio
Formación inicial de profesionales de la educación
Educación de la ciudadanía
Inclusión digital
Responsabilidad social
Service-learning
Initial training of education professionals
Citizenship education
E-inclusion
Social responsibility
URI: http://hdl.handle.net/10481/36106
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Martínez Domínguez, B.; Martínez Domínguez, I. El Aprendizaje Servicio y la formación inicial de profesionales de la educación. Profesorado, 19(1): 244-260 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36106]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191ART10.pdf344.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada