Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36102

Title: Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de Aprendizaje Servicio
Other Titles: Analyze, rethink and improve projects: Rubric for self-assessment and enhancement of service learning projects
Authors: Rubio Serrano, Laura
Puig Rovira, Josep María
Martín García, Xus
Palos Rodríguez, Josep
Issue Date: 2015
Abstract: Este artículo presenta una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de aprendizaje servicio. Se trata de un instrumento de evaluación formativa válida para los diferentes ámbitos y etapas educativas. Su elaboración ha sido posible a partir de la creación de un equipo de investigación que ha trabajado en base a una metodología de reconstrucción racional. La rúbrica está estructurada en doce dimensiones cada una de las cuales tiene cuatro niveles: las dimensiones básicas (necesidades sociales, servicio, sentido social y aprendizajes), las dimensiones pedagógicas (participación, trabajo en equipo, reflexión, reconocimiento y evaluación) y las dimensiones organizativas (partenariado y consolidación en centros y entidades). El artículo apunta cómo el propio proceso de aplicación de la rúbrica así como la revisión conjunta de los resultados obtenidos pueden ser un buen punto de partida para iniciar un proceso de evaluación interna, optimización e innovación de los proyectos de aprendizaje servicio.
This paper presents a rubric for self-assessment of service-learning experiences. It is a tool for formative assessment valid for different areas and educational levels. Its development has been possible from the creation of a research team that worked on the basis of a methodology of rational reconstruction. The rubric is structured in twelve dimensions each of which has four levels: the basic dimensions (needs, service, significance of the service and learning), pedagogical dimensions (participation, group work, reflection, recognition and evaluation) and organisational dimensions (partnerships and consolidation centers and organisational). The article points out how the process of implementation of the heading and the joint review of the results itself can be a good starting point to begin a process of self-assessment, optimization and innovation of service projects learning.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191ART6;
Keywords: Aprendizaje servicio
Rúbrica
Evaluación
Autoevaluación
Service Learning
Rubric
Evaluation
Self-assessment
URI: http://hdl.handle.net/10481/36102
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rubio Serrano, L.; et al. Analizar, repensar y mejorar los proyectos: una rúbrica para la autoevaluación de experiencias de Aprendizaje Servicio. Profesorado, 19(1): 111-126 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36102]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191ART6.pdf340.8 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada