Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36099

Title: Acompañamiento Educativo: El rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario
Other Titles: Educational support: the educator’s role in Service-Learning
Authors: García-Pérez, Ángela
Mendía, Rafael
Issue Date: 2015
Abstract: El acompañamiento educativo es una dimensión fundamental en los procesos de crecimiento y desarrollo de individuos y grupos. Educar a través del cuidado de las relaciones, del clima y del estilo educativo constituye un proceso de apoyo a la construcción de itinerarios personales y sociales, enriquecido por matices experienciales en la planificación de proyectos desde enfoques metodológicos como el de Aprendizaje y Servicio Solidario (AySS). En concreto, el estilo educativo del AySS y la actitud de la persona acompañante posibilitan conceder el protagonismo pedagógico de cada experiencia al educando. Además, este liderazgo no puede darse sin la participación de todos los agentes implicados. Con todo ello, se realiza un recorrido por el acompañamiento educativo como proceso, dado el liderazgo democrático y prosocial de los educadores, así como el protagonismo pedagógico y liderazgo de los educandos; se presenta el AySS como propuesta educativa que permite “aprender mientras se realiza un servicio a la comunidad” y, finalmente, se ofrecen orientaciones hacia el rol de la persona educadora en los proyectos de AySS. Así, se considera a la juventud (o a cualquier otro colectivo implicado) como sujetos de derechos y responsabilidades; partícipes de un proceso de aprendizaje con funcionalidad y relevancia práctica y en el que puedan realizar aportaciones significativas a la comunidad, consolidando su propia historia personal y colectiva.
Educational support is a fundamental dimension in the growth and development of individuals and groups. Teaching through care for the relations, climate and educational style constitutes a way to create personal and social itineraries enriched with experiential nuances in the planning of projects from methodological approaches such as Service-Learning (SL). In particular, the educational style of SL and the supporter attitude are able to grant the pedagogical role of every experience to learners. Besides, this leadership cannot be forged without the participation of all the stakeholders. As a result, in this work, a study of educational support as a process, focusing on the democratic and pro-social leadership of the educators as well as on the pedagogical role and leadership of the learners is presented. Moreover, SL is shown here an educational proposal that allows to "learn while a service is done to the community". Finally, some orientations for the educational role in SL projects are offered. Thus, the youth (or any other stakeholder) is considered as a subject with rights and responsibilities; participants of a learning process with practical relevance where they can make significant contributions to the community while consolidating their own personal and collective history.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191ART3;
Keywords: Acompañamiento educativo
Aprendizaje y Servicio Solidario
Compromiso cívico
Liderazgo
Relación pedagógica
Clima educativo
Educational support
Service-Learning
Civic engagement
Leadership
Educational relationship
Educational climate
URI: http://hdl.handle.net/10481/36099
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Pérez, A.; Mendía, R. Acompañamiento Educativo: El rol del educador en Aprendizaje y Servicio Solidario. Profesorado, 19(1): 42-58 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36099]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191ART3.pdf469.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada