Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
E-rph: Revista Electrónica de Patrimonio Histórico >
Nº_14 - jun 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36015

Title: La Cultura Localizada como respuesta social a la Red: El caso de la Fábrica de la Tabacalera en Madrid
Other Titles: Localized culture as a social answer to the Network: The case of the Tabacoo Factory in Madrid
Authors: Rodríguez Ibáñez, Margarita
Issue Date: Jun-2014
Abstract: En las últimas décadas la Red ha provocado profundos cambios en la manera en que se entiende la información, la comunicación y, por extensión, la política, la economía, la sociedad y el concepto amplio de cultura. Estos cambios vienen claramente definidos porque se ha modificado la forma de actuar a través de las TIC, la cual es interactiva, colaborativa, participativa y sin jerarquía. Hasta no hace mucho, estos comportamientos estaban asociados únicamente al mundo virtual, pero actualmente existen colectivos que se agrupan en localizaciones determinadas para gestionarlas de una manera similiar a la que hemos aprehendido de la Red. Estas experiencias ejemplifican el concepto de cultura localizada, analizada en este artículo a través del ejemplo del Centro Social Autogestionado LTBC (La Fábrica de Tabacalera) en Madrid.
In the last decades the Network has provoked deep changes on our understanding of information, communication and, by extension, of politics, economy, society and the broad concept of culture. These changes have been caused by the way we act through ICT, which is interactive, collaborative, participatory and non-hierarchical. Until now, these behaviors were only associated to the virtual world, but currently there are groups clustered in specific locations that manage them in way very similar to that learned on the web. These experiences illustrate the concept of localized culture, analysed in this paper through the case study of the Self-Managed Community Center Tobacco Factory in Madrid.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Historia del Arte
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Base Conceptual Red
Procomún
Cultura Instituyente
Cultura en Red
Conceptual-base Net
Commons
Instituting Culture
Net Culture
URI: http://hdl.handle.net/10481/36015
ISSN: 1988-7213
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rodríguez Ibáñez, M. La Cultura Localizada como respuesta social a la Red: El caso de la Fábrica de la Tabacalera en Madrid. E-rph, 14: [en línea] (2014). [http://hdl.handle.net/10481/36015]
Appears in Collections:Nº_14 - jun 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
iniciativas-estudios.pdfIniciativas_ciudadanas-estudios890.06 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada