Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Información y Comunicación >
DIyC - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35358

Title: Universidades y Google News: visibilidad internacional a través de los medios de comunicación online
Other Titles: Universities and Google News: international impact through online communication media
Authors: Herrero-Solana, Víctor
Arboledas Márquez, Luis
Legerén-Álvarez, Elisa
Issue Date: 2014
Abstract: La difusión de la actividad científica y la mediatización de la ciencia en la actualidad convergen en Internet. Ambos procesos contribuyen a la creación de la reputación online de las instituciones académicas. Este estudio discute si la capacidad investigadora de una universidad repercute en su presencia en los medios digitales. Para responder a esta cuestión se mide y compara la producción científica y las noticias recuperadas por Google News de nueve universidades. Los resultados muestran que las instituciones académicas con mayor capacidad científica tienen a su vez más visibilidad mediática y, por tanto, más impacto y prestigio.
The dissemination of scientific information and its presence in the main media converge on the Internet. Both processes contribute to create the online reputation of an academic institution. This study discusses whether the research competence of a university has an impact on its digital media presence. To answer this question, we measured and compared the research output from nine universities together with news about them retrieved from Google News. The results show that the greater the scientific capacity, the greater the media visibility, therefore resulting in greater impact and standing.
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
Keywords: Imagen corporativa
Reputación online
Medios digitales
Universidades
Google News
Visibilidad mediática
Corporate branding
Online standing
Online media
Universities
Media impact
URI: http://hdl.handle.net/10481/35358
ISSN: 0210-0614
Citation: Herrero-Solana, V.; Arboledas Martínez, L.; Legerén-Álvarez, E. Universidades y Google News: visibilidad internacional a través de los medios de comunicación online. Revista Española de Documentación Científica, 37(3): e052 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35358]
Appears in Collections:DIyC - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
HerreroSolana_UniversidadesGoogleNews.pdf623.71 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada