Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Psicología Social y Metodología de las Ciencias del Comportamiento >
DPSMCC - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35351

Title: Validating assessments: introduction to the special section
Other Titles: Evaluaciones de validez: introducción a la sección especial
Authors: Sireci, Stephen
Padilla García, José Luis
Issue Date: 2014
Abstract: Background: Validation is the process of providing evidence that tests and questionnaires are adequately and appropriately fulfi lling the purposes for which they are developed. In this special issue, experts from several countries describe specifi c approaches to test validation and provide examples of their approach. These approaches and examples illustrate the validation framework implied by the Standards for Educational and Psychological Testing. Method: We describe the Standards’ approach for building a validity argument based on validity evidence based on test content, response processes, internal structure, relations to other variables, and testing consequences. Results: The fi ve articles provide comprehensive examples of gathering data regarding these fi ve sources of evidence and how they contribute to the validation of the use of test scores for particular purposes. Conclusions: These fi ve articles provide concrete examples of how the fi ve sources of validity evidence suggested by the Standards can be used to develop a sound validity argument to support the use of a test for its intended purposes.
Antecedentes: la validación es el proceso de aportar evidencias de que las evaluaciones mediante tests y cuestionarios cumplen adecuada y apropiadamente los objetivos para los que se elaboran. En este número especial expertos de varios países describen enfoques específi cos para la validación y aportan ejemplos. Estos enfoques y ejemplos ilustran el marco de validación implicado por los Standards for Educational and Psychological Testing. Método: describimos la aproximación de los Standards para elaborar un argumento de validez a partir de evidencias de validez basadas en el contenido del test, los procesos de respuesta, la estructura interna, las relaciones con otras variables y las consecuencias del uso del test. Resultados: los cinco artículos aportan ejemplos comprehensivos de obtención de datos en relación con las cinco fuentes de evidencia, y de cómo contribuyen a la validación del uso de las puntuaciones en el test para objetivos específi cos. Conclusiones: los cinco artículos aportan ejemplos concretos de cómo las cinco fuentes de evidencias de validez sugeridas por los Standards pueden utilizarse para elaborar un sólido argumento de validez que apoye el uso de test para sus objetivos previstos.
Publisher: Universidad de Oviedo
Keywords: Testing standards
Validity
Criterion-related validity
Content validity
Response processes
Test validation
Examinando los estándares
Validez
Validez relacionada con el criterio
Validez de contenido
Porcesos de respuesta
Validación del test
URI: http://hdl.handle.net/10481/35351
ISSN: 0214-9915
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sireci, S.; Padilla-García, J.L. Validating assessments: introduction to the special section. Psicothema, 26(1): 97-99 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35351]
Appears in Collections:DPSMCC - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sireci_ValidatingAssesments.pdf369.01 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada