Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 4 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3510

Title: El papel de la ansiedad matemática en el paso de la educación secundaria a la educación universitaria
Other Titles: The role of mathematics anxiety when moving from secondary education to university education
Authors: Pérez-Tyteca, Patricia
Castro, Enrique
Segovia Alex, Isidoro
Castro, Encarnación
Fernández, Francisco
Cano García, Francisco
Issue Date: Sep-2009
Abstract: Las respuestas afectivas juegan un papel esencial en el proceso de enseñanza y aprendizaje de las matemáticas. Gran número de investigaciones se ha centrado en la ansiedad matemática y la han relacionado con diferencias de género entre la población estudiantil o con la elección de cursos de matemáticas y carreras universitarias en función del nivel de matemáticas que presenten. Se utiliza aquí la escala de ansiedad matemática de Fennema-Sherman para analizar los niveles de ansiedad de un grupo de alumnos de la Universidad de Granada, cuando realizaron tareas matemáticas.
Affective answers play an essential role in the processes of teaching and learning mathematics. Within this field, one of the constructs that produces more interest is mathematics anxiety. This construct has been frequently related to gender differences between the students population and to the students’ choice of mathematics courses and university degrees depending on the level of mathematics involved. Using the Fennema- Sherman Mathematics Anxiety Scale, we analyzed the mathematics anxiety levels of a group of students from the University of Granada when working on some mathematics tasks.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)
Series/Report no.: PNA;4(1)
Keywords: Alumnos universitarios
Ansiedad matemática
Diferencias de género
Ramas de conocimiento
Anxiety
Fields of knowledge
Gender differences
Mathematics
University students
URI: http://hdl.handle.net/10481/3510
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez-Tyteca, P., Castro, E., Segovia, I., Castro, E., Fernández, F. y Cano, F. (2009). El papel de la ansiedad matemática en el paso de la educación secundaria a la educación universitaria. PNA, 4(1), 23-35.
Appears in Collections:Volumen 4

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Perez2009El.pdf245.7 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada