Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 4 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3509

Title: Cognitive processes associated with the professional development of mathematics teacher
Other Titles: Procesos cognitivos asociados al desarrollo profesional del profesor de matemáticas
Authors: Muñoz-Catalán, Mª Cinta
Climent, Nuria
Carrillo, José
Contreras, Luis Carlos
Issue Date: Mar-2010
Abstract: This paper proposes a model of professional development based on Sfard’s stages of interiorisation, condensation and reification, which highlights the teacher’s cognitive processes. The model is applied to the case study of a primary teacher participating in a collaborative project for professional development. This adaptation of Sfard’s stages proves to be of special value when interpreting the process of the teacher’s professional development from a cognitive perspective.
Este artículo propone un modelo de desarrollo profesional que pone de relieve los procesos cognitivos del profesor, en relación con las fases de interiorización, condensación y cosificación del trabajo de Sfard. El modelo se aplica al caso de una maestra que participa en un proyecto colaborativo de desarrollo profesional. La adaptación de las fases de Sfard se muestra valiosa para interpretar el proceso de desarrollo profesional de la maestra desde una perspectiva cognitiva.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;3(4)
Keywords: Cognitive model
Collaborative context
In-service primary teacher
Professional development
Desarrollo profesional
Entorno colaborativo
Formación continua
Modelo cognitivo
URI: http://hdl.handle.net/10481/3509
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Muñoz-Catalán, M. C., Climent, N., Carrillo, J., & Contreras, L.C. (2010). Cognitive processes associated with the professional development of the mathematics teacher. PNA, 4(3), 87-97.
Appears in Collections:Volumen 4

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Munoz-Catalan2010Cognitive.pdf170.81 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada