Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 3 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3508

Title: Toward a methodology for exploring mathematics preservice teachers´ learning from a sociocultural perspective
Other Titles: Hacia una metodología para explorar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural
Authors: Gómez, Pedro
Issue Date: Jun-2009
Abstract: This paper describes a methodological procedure for characterizing mathematics preservice teachers’ learning from a sociocultural perspective. The procedure involves interpreting some aspects of Wenger’s theory of social learning, adapting them to preservice teacher training, and making this adaptation operational for coding and analyzing audio recordings of a group of preservice teachers working at home. An example of a research result obtained using this procedure is presented.
En este artículo describo un procedimiento metodológico para caracterizar el aprendizaje de futuros profesores de matemáticas desde una perspectiva sociocultural. En este procedimiento interpreto algunos aspectos de la teoría social del aprendizaje de Wenger, los adapto a la formación inicial de profesores y los utilizo para diseñar instrumentos de codificación y análisis de grabaciones de audio de un grupo de futuros profesores trabajando fuera del aula. Presento un ejemplo de un resultado de investigación obtenido utilizando este procedimiento.
Sponsorship: This work was partially supported by the Project SEJ2005-07364/EDUC of the Spanish Ministry of Science and Technology.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)
Series/Report no.: PNA;3(4)
Keywords: Preservice mathematics teachers’ training
Preservice teachers’ learning
Research methodology
Sociocultural perspective
Wenger
Aprendizaje de futuros profesores
Formación inicial de profesores de matemáticas
Metodología de investigación
Perspectiva sociocultural
Wenger
URI: http://hdl.handle.net/10481/3508
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez, P. (2009). Toward a methodology for exploring mathematics preservice teacher's learning from a sociocultural perspective. PNA, 3(4), 157-168.
Appears in Collections:Volumen 3

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Gomez2009Toward.pdf993.3 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada