Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 3 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3503

Title: Modelización de competencias ordinales en escolares de 3 a 6 años
Other Titles: Modelization of ordinal competences in 3 to 6 years old students
Authors: Fernández, Catalina
Issue Date: Jun-2009
Abstract: En este artículo se presenta un modelo evolutivo de competencias ordinales que consta de 6 estados de conocimiento empíricamente validados. Se describe un estudio empírico exploratorio que constó de entrevistas clínicas individuales y cuyo objetivo era analizar el conocimiento de los niños sobre la relación lógica ordinal de siguiente inmediato. Los resultados obtenidos sirvieron para determinar los estados evolutivos de los que consta el modelo. Dicho modelo se validó mediante una prueba de 6 tareas, cada una de las cuales presentaba las características lógicas matemáticas propias de uno de los estados del modelo.
In this paper we present a developmental model of ordinal competence which consists of 6 empirically validated states of knowledge. An exploratory empirical study was carried out with individual clinical interviews. The aim was to analyze children’s knowledge about the logicalordinal relationship of the immediately next term. The results obtained served to determine the developmental stages of the model. The model was validated through a test comprising 6 tasks, each of which presented the mathematical and logical characteristics of a given state of the model.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI).
Series/Report no.: PNA;3(4)
Keywords: Educación infantil
Ordinal
Relaciones lógicas ordinales
Secuencia numérica
Kindergarten
Logical-ordinal relationships
Numerical sequence
Ordinal
URI: http://hdl.handle.net/10481/3503
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández, C. (2009). Modelización de competencias ordinales en escolares de 3 a 6 años. PNA, 3(4), 185-212.
Appears in Collections:Volumen 3

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Fernandez2009Modelizacion.pdf391.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada