Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico >
DPETP - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35014

Title: Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area
Other Titles: Satisfacción de los profesores de Ciencias Sociales y Jurídicas con la introducción del Espacio Europeo de Educación Superior
Authors: Ariza, Tania
Quevedo-Blasco, Raúl
Buela-Casal, Gualberto
Issue Date: 2014
Abstract: University teachers are one of the main figures in the European convergence process, but their attitude towards the reform of Spanish university studies is unknown. Therefore, the objective of this study is to evaluate the satisfaction of Social and Legal Sciences teachers towards the introduction of the European Higher Education Area (EHEA). The sample was made up of 3,068 teachers from Spanish public universities, who teach in the said field. An online questionnaire was created for this purpose, with questions relating to the EHEA, teacher tasks and training, as well as aspects related to methodology and the teaching and learning process, amongst others. Cronbach´s alpha coefficient was .81. It is a population-based, descriptive study using a cross-sectional survey with a probability sample. In the results it can be observed that only 9.3% of teachers are satisfied with the adaptation of higher education to the EHEA. Finally, the limitations faced by teaching staff in consolidating this process will be discussed.
El profesorado universitario conforma una de las figuras principales en el proceso de convergencia europea, pero se desconoce cuál es su actitud hacia la reforma de los estudios universitarios en España. Por ello, el objetivo del presente estudio es evaluar la satisfacción del profesorado de la rama de Ciencias Sociales y Jurídicas ante la implantación del Espacio Europeo de Educación Superior (EEES). La muestra estuvo compuesta por 3.068 profesores pertenecientes a universidades públicas españolas, que imparten docencia en titulaciones de dicha rama. Se aplicó un cuestionario online, elaborado ad hoc que consta de preguntas relacionadas con el EEES, tareas y formación del profesorado, así como aspectos relacionados con la metodología y el proceso de enseñanza-aprendizaje, entre otros. El coeficiente alfa de Cronbach fue de, 81. Es un estudio descriptivo de poblaciones mediante encuesta con muestra probabilística, de tipo transversal. En los resultados se observa que sólo el 9,3% de los profesores está satisfecho con la forma en la que se está desarrollando la adaptación de la educación superior al EEES. Finalmente, se realiza una reflexión sobre las limitaciones que encuentra el profesorado para lograr la consolidación de este proceso.
Sponsorship: Open Access funded by Colegio Oficial de Psicólogos de Madrid
This project has been financed by the Directorate General of University Policy (EA2011-0048).
Publisher: Sociedad Española de Psicología Jurídica y Forense; Asociación Iberoamericana de Justicia Terapéutica
Keywords: European Higher Education Area (EHEA)
Education policy
Satisfaction
University teaching staff
Quality
Espacio Europeo de Educación Superior (EEES)
Política educativa
Satisfacción
Profesorado universitario
Calidad
URI: http://hdl.handle.net/10481/35014
ISSN: 1889-1861
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ariza, T.; Quevedo-Blasco, R.; Buela-Casal, G. Satisfaction of Social and Legal Sciences teachers with the introduction of the European Higher Education Area. The European Journal of Psychology Applied to Legal Context, 6(1): 9-16 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35014]
Appears in Collections:DPETP - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ariza_SatisfaccionProfesores.pdf382.21 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada