Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
PNA (Revista de Investigación en Didáctica de la Matemática) >
Volumen 4 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/3501

Title: Sobre las nociones de representación y comprensión en la investigación en educación matemática
Other Titles: On the notions of representation and understanding in mathematics education research
Authors: Rico Romero, Luis
Issue Date: Sep-2009
Abstract: En este documento me propongo abordar las siguientes cuestiones generales: (a) qué se entiende por representación y comprensión, análisis conceptual, delimitación de significados de estas nociones y de sus conexiones; (b) analizar la complejidad de la noción de representación: funciones epistémicas, objetividad, diversidad, paradojas; y (c) reflexionar en torno al interés general que tienen estas nociones para la investigación en Educación Matemática. De este modo, y mediante una serie de interrogantes, abro y centro el debate sobre las nociones de representación y comprensión en la investigación en Didáctica de la Matemática.
In this document I tackle the following general matters: (a) What do we understand when talking about representation and understanding, conceptual analysis, meanings of these notions and their connections; (b) analysis of the complexity of the representation notion: epistemic functions, objectivity, diversity and paradoxes; and (c) reflection concerning the general interest of the previous notions for Mathematics Education research. In this way and through various questions, I open and focus the debate about the notions of representation and understanding in Mathematics Education research.
Publisher: Grupo de Investigación Didáctica de la Matemática: Pensamiento Numérico, (FQM-193), del Plan Andaluz de Investigación, Desarrollo e Innovación (PAIDI)
Series/Report no.: PNA;4(1)
Keywords: Comprensión
Conocimiento matemático
Representación
Tipos de representación
Mathematical knowledge
Representation
Types of representations
Understanding
URI: http://hdl.handle.net/10481/3501
ISSN: 1887-3987
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rico, L. (2009). Sobre las nociones de representación y comprensión en la investigación en educación matemática. PNA, 4(1), 1-14
Appears in Collections:Volumen 4

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Rico2009Sobre.pdf154.35 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada