Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Educación Física y Deportiva >
DEFD - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34967

Title: Obese and unfit students dislike physical education in adolescence: myth or truth? The AVENA and UP&DOWN studies
Other Titles: A los adolescentes que no les gusta la educación física tienen peor condición física y más obesidad ¿Mito o realidad? Los estudios AVENA y UP&DOWN
Authors: Cañadas, Laura
Ruiz, Jonatan R.
Veiga, Óscar
Gómez-Martínez, Sonia
Esteban-Cornejo, Irene
Pérez-Llamas, Francisca
Casajús, José Antonio
Cabero, María Jesús
Marcos, Ascensión
Martínez-Gómez, David
Issue Date: 2014
Abstract: Introduction: In the physical education context a well-known myth suggest that obese and unfit youth dislike physical education. Objective: To examine if adolescents who dislike physical education have higher levels of fatness and lower of fitness than their peers. Methods: Participants included 2606 (49.3% girls) adolescents from AVENA and UP&DOWN studies. physical education enjoyment was assessed with a 7-point Likert scale. Fatness was assessed with BMI, skinfolds and waist circumference. Physical fitness was assessed with cardiorespiratory, motor and muscular fitness tests. Results: Boys who dislike physical education had similar levels of fatness and fitness than their peers (all P>0.05). Adolescent girls who dislike physical education had higher levels in body fat (P=0.035), and lower levels in muscular (P=0.007) and motor (P=0.007) fitness than their peers. Conclusion: Since only girls who dislike physical education seem to have, albeit weak, higher levels of fatness and lower of fitness than their peers, it partially confirms the myth in adolescent girls.
Introducción: En el contexto de la EF (educación física), un mito bien conocido podría sugerir que a los jóvenes obesos y con baja condición física no les gusta la EF. Objetivo: Examinar si a los adolescentes a los que no les gusta la EF tienen niveles más altos de obesidad y niveles más bajos de forma física que sus compañeros. Métodos: Se tomó a 2606 participantes (49.3% chicas) adolescentes de los estudios AVENA y UP&DOWN. El disfrute de la EF se evaluó empleando una escala Likert de 7 puntos. La obesidad se evaluó mediante el IMC, pliegues cutáneos y circunferencia de la cintura. La condición física fue evaluada mediante pruebas cardiorespiratorias, motoras y musculares. Resultados: Los chicos a los que no les gusta la EF presentaron niveles similares de obesidad que sus compañeros (total P>0.05). Las chicas adolescentes a las que no les gusta la EF presentaron niveles más altos de grasa corporal (P=0.035), y niveles más bajos en condición física muscular (P=0.007) y motora (P=0.007) que sus compañeros. Conclusión: Dado que solo las chicas a las que no les gusta la EF parecen presentar, sin bien levemente, niveles más altos de obesidad y niveles menores de forma física que sus compañeros, el mito se confirma parcialmente para las chicas adolescentes.
Sponsorship: The AVENA study was supported by the Spanish Ministry of Health (FIS Nº 00/0015) and the UP&DOWN study was supported by the Spanish Ministry of Economy and Competitiveness (DEP 2010-21662-C04).
Publisher: Aula Médica; Sociedad Española de Nutrición Parenteral y Enteral (SENPE)
Keywords: Physical education
Enjoyment
Adolescents
Obesity
Physical fitness
Educación física
Disfrute
Adolescentes
Obesidad
Condición física
URI: http://hdl.handle.net/10481/34967
ISSN: 0212-1611
Citation: Cañadas, L.; et al. Obese and unfit students dislike physical education in adolescence: myth or truth? The AVENA and UP&DOWN studies. Nutrición Hospitalaria, 30(6): 1319-1323 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34967]
Appears in Collections:DEFD - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Canadas_DislikePhysicalEducation.pdf1.74 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada