Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
DEDiCA. Revista de Educação e Humanidades >
DEDiCA, 7 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34857

Title: Entre la música popular urbana y el Patrimonio Histórico Musical: una propuesta didáctica de hibridación
Other Titles: Between popular urban music and Music Heritage: hybridization as a didactic proposal
Authors: Perandones Lozano, Miriam
Issue Date: Mar-2015
Abstract: Este trabajo presenta una propuesta educativa destinada al alumnado de Grado en Educación Primaria en que se abordará su falta de identificación con el patrimonio histórico occidental a través de la asignatura de Lenguaje Musical en la Mención en Música en la Universidad de Oviedo que se imparte en el primer semestre del curso 2013/2014. El objetivo es realizar una hibridación (Canclini, 2001) entre el repertorio histórico y el popular urbano, usando el ritmo como herramienta. Para ello se llevó a cabo una metodología de aprendizaje significativo en la que los estudiantes colaboraron activamente a través de su formación musical, ya sea popular urbana, folclórica o clásica, y a través de la elección de músicas populares urbanas y de patrimonio histórico para el trabajo del aula. Se utilizó el solfeo silábico de Zoltan Kodály para que los alumnos desarrollasen sus propios patrones rítmicos y pudieran leer ritmos complejos que acompañasen una obra de repertorio clásico. El alumnado participó activamente en la interpretación de estas obras de hibridación creadas por ellos mismos mediante la selección y creación de nuevas obras guiados por la docente.
This paper is a didactic proposal that will tackle the almost absence of identity towards the occidental music heritage in the students of Bachelor´s Degree in Primary Teaching Education attending the subject Lenguaje Musical (Musical Theory), in the University of Oviedo during the first semester of the year 2013/2014. The methodology used will be meaningful learning. Students will take an active part in the process, on one hand choosing popular music repertoire; on the other hand, through their own musical education, either urban popular, folk or classic music. The objective is to create hybridization (Canclini, 2001) between historical repertoire and popular music using rhythm as a tool. It will be utilized the Z. Kodaly rhythm syllables to develop rhythm patterns by students and, also, they can read complex rhythms that accompany the classic repertoire. Students participated actively playing this new repertoire constructed by themselves selecting and creating these hybrid works guided by their teacher.
Sponsorship: Universidad de Granada. Grupo de Investigación "Desarrollo, Educación, Diversidad y Cultura: análisis interdisciplinar" (HUM742).
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Hibridación
Patrimonio histórico
Lenguaje musical
Hybridity
Musical heritage
Music Theory
URI: http://hdl.handle.net/10481/34857
ISSN: 2182-018X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Perandones Lozano, M. Entre la música popular urbana y el Patrimonio Histórico Musical: una propuesta didáctica de hibridación. DEDiCA, 7: 125-139 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/34857]
Appears in Collections:DEDiCA, 7 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
206-MIRIAMPERANDONES.pdf309.05 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada