Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34596

Title: Gratitud en el aula
Other Titles: Gratitude in the Classroom
Authors: García-Ramírez, José Miguel
Issue Date: 2015
Abstract: La gratitud es una fortaleza psicológica que facilita la adquisición y construcción social del conocimiento, infiriendo intencionalidad y búsqueda del beneficio compartido como intercambio recíproco guiado por las emociones y el afecto. Con esta investigación se demuestra que la acción de mostrar gratitud influye positivamente en el rendimiento académico. Método: Estudio exploratorio realizado durante el primer semestre del curso académico 2013-14 y el primer semestre del curso académico 2014-15 en Trent University (Canadá). Ciento cuarenta y cinco estudiantes de Estudios Hispánicos fueron adscritos al Grupo Experimental o al Grupo Control. Al grupo experimental se le aplicó un programa de agradecimiento simple; para el análisis del impacto del programa fueron utilizadas dos pruebas objetivas (pre y post) de rendimiento académico. Resultados: El análisis estadístico muestra que existen diferencias significativas entre los resultados obtenidos por el Grupo Control y el Grupo Experimental, cuyos integrantes obtuvieron un mejor rendimiento que los del grupo control. Conclusiones: La gratitud mejora el rendimiento académico en el aprendizaje de las lenguas y ayuda a consolidar una educación humanística.
Gratitude is a psychological strength that facilitates acquisition and social construction of knowledge, inferring intent and a search for shared benefit as a reciprocal exchange guided by emotions and affection. This research study shows that the act of expressing gratitude has a positive influence on academic achievement. Method: An exploratory study conducted during the first semester of the 2013-14 academic year and the first semester of the 2014-15 academic year at Trent University (Canada). The participants were 145 students of Hispanic Studies, randomly assigned to the experimental group or the control group. The experimental group received a simple appreciation program; the instruments used were two objective tests (pre and post) from the academic evaluation program. Results: The statistical analysis shows that there are significant differences between the results obtained by the control group and the experimental group. Conclusions: Gratitude improves academic performance in language learning and helps to consolidate a humanistic education.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Estudio de Investigación Postdoctoral de Lingüística Aplicada en la Enseñanza de una Segunda Lengua Profesora-Supervisora: Catalina Sagarra. Department of Modern Languages & Literatures. Trent University
Series/Report no.: ReiDoCrea;4
Keywords: Gratitud
Reciprocidad
Educación
Rendimiento
Gratitude
Reciprocity
Education
Performance
URI: http://hdl.handle.net/10481/34596
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Ramírez, J.M. Gratitud en el aula. Reidocrea, 4: 6-13 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/34596]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ReiDoCrea-Vol.4-Art.1-Garcia.pdf380.2 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada