Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ARS Pharmaceutica >
Ars Pharma 2014, Vol. 55 >
APh. vol. 55(4) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34542

Title: Ventajas e inconvenientes de la asistencia obligatoria a “Fisiología de la Digestión”, una asignatura de posgrado
Authors: Nogales, F.
Ojeda Murillo, M.L.
Carreras Sánchez, O.
Issue Date: 2014
Abstract: Objetivos: Los criterios de evaluación actuales deben valorar no solo la adquisición de habilidades cognitivas que facilitan la asimilación progresiva de los contenidos, sino también de competencias específicas para el desarrollo de su formación profesional. Así, en este trabajo se analizan las ventajas e inconvenientes de la asistencia diaria obligatoria con respecto a la asistencia libre, como un criterio de evaluación para la asignatura de Posgrado Fisiología de la Digestión del Máster Universitario de Fisiología y Neurociencia de la Universidad de Sevilla. Material y Métodos: Se han comparado las calificaciones obtenidas por los alumnos de la asignatura de posgrado Fisiología de la Digestión durante dos cursos académicos (cursos 2010-2011, 2011-2012), donde la asistencia a clase fue obligatoria y los siguientes cursos (2012-2013, 2013-2014), donde dejó de tenerse en cuenta este criterio. Resultados y Discusión: Los alumnos con asistencia obligatoria no acudieron más a clase que los alumnos con asistencia libre y presentaron un porcentaje menor de calificaciones con sobresalientes y notables. Además, estos alumnos presentaron alrededor de un 5% de suspensos en comparación a los de asistencia libre, que nunca suspendieron. Finalmente, los alumnos de este último grupo participaron en las actividades de innovación con mayor interés. Conclusiones: En base a estos resultados se puede sugerir que durante los estudios de posgrado, la asistencia obligatoria disminuyó el interés y el rendimiento de los alumnos, mientras que la asistencia libre fomentó la participación en clase y en las actividades de innovación complementarias, mejorando sus calificaciones, por tanto la asistencia obligatoria no es un buen criterio de evaluación para la asignatura Fisiología de la Digestión.
Aim: The current evaluation criteria assess not only the acquisition of cognitive skills that facilitate the gradual assimilation of the contents, but also specific responsibilities to develop the professional profile. Therefore, in this study we analyzed advantages and disadvantages of obligatory daily attendance respect to free for the postgraduate subject Physiology of the digestion of the Master Physiology and Neuroscience of the University of Seville. Material and Methods: We compared the scores of students in the postgraduate subject of Physiology of Digestion during two academic courses (courses 2010-2011 and 2011-2012), with obligatory attendance, and the two following courses (2012-2013 and 2013-2014) where this criterion was not evaluated. Results and Discussion: Students with obligatory attendance didn’t attended more to class that their free attendance partners; they even had a lower percentage of maximum qualifications. These students presented about a 5% of failing grades. When attendance was free, students didn’t fail and participated with more interest in innovation activity. Conclusions: According to these results, we could suggest that in postgraduate studies the mandatory attendance decreased the interest and efficiency of students. However, the free attendance promoted participation in class and in complementary innovation activity, and it also improved the qualifications of students. Therefore, mandatory attendance is not a good evaluation criterion for the subject of Physiology of Digestion
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Farmacia
Keywords: Asistencia obligatoria
Asistencia presencial
Clases
Criterios de evaluación
Posgrado
Classes
Classroom attendance
Evaluation criteria
Graduate
Mandatory attendance
URI: http://hdl.handle.net/10481/34542
ISSN: 0004-2927
2340-9894
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Nogales, F.; Ojeda Murillo, M.L.; Carreras Sánchez, O. Ventajas e inconvenientes de la asistencia obligatoria a “Fisiología de la Digestión”, una asignatura de posgrado. Ars Pharm, 55(4): 39-43 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34542]
Appears in Collections:APh. vol. 55(4)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Ars Pharm 55(4)_38-43.pdf449.48 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada