Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34533

Title: Teoría construccionista del aprendizaje en formación del profesorado. Perspectivas de alumnado y profesorado desde la investigación cuantitativa y cualitativa
Other Titles: The Constructionist Theory of Learning in Teacher Education. Perspectives from students and teachers through quantitative and qualitative research
Authors: Fernández-Río, Javier
Calderón Luquin, Antonio
Méndez-Giménez, Antonio
Rolim Márquez, Ramiro J.
Issue Date: 2014
Abstract: Se presenta una investigación sobre la teoría Construccionista del Aprendizaje en formación del profesorado. Se utilizaron dos técnicas de recogida de información: cuantitativa (encuesta) y cualitativa (entrevista) para intentar entender mejor su complejidad. 41 universitarios portugueses que cursaban la misma asignatura de Grado y el profesor que la impartía accedieron a participar. El análisis de los resultados mostró que los participantes valoran positivamente la construcción y el uso de materiales para el desarrollo de su formación académica y para su labor profesional futura. Estos resultados son similares a los encontrados en muestras de universitarios españoles, lo que refuerza la bondad de la Teoría Construccionista del Aprendizaje en formación docente.
The article presents a study on the usage of the Constructionist Theory of learning in Teacher Education. Two different assessment procedures were used: quantitative (questionnaire) and qualitative (interview) to try to understand the complexity of the problem. 41 Portuguese university students enrolled in the same curricular subject and their teacher agreed to participate. Results showed that the participants positively valued the construction and usage of materials for their academic development and for their professional career. These results are similar to previous results obtained in Spanish university students, which reinforces the positive effects of the Construccionist Theory of Learning in Teacher Education.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL2;183
Keywords: Materiales autoconstruidos
Cooperación
Docencia
Self-made materials
Cooperation
Instruction
URI: http://hdl.handle.net/10481/34533
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández-Río, J.; et al. Teoría construccionista del aprendizaje en formación del profesorado. Perspectivas de alumnado y profesorado desde la investigación cuantitativa y cualitativa. Profesorado, 18(3): 213-228 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34533]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL2.pdf446.39 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada