Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de las Ciencias Sociales >
DDCS - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34507

Title: Gilles Deleuze y el pensamiento del cinematógrafo
Other Titles: Gilles Deleuze and the Thouhgt of Cinema
Authors: Tudela-Sancho, Antonio
Issue Date: 2002
Abstract: Resulta incuestionable la importancia que el filósofo francés Gilles Deleuze otorga al cinematógrafo. Conforme a su teoría del conocimiento, si la filosofía "piensa" mediante conceptos, el cine "piensa" mediante imágenes: se trata de un medio de creación artística a la vez que de reflexión (distinta de otras formas de "escritura") acerca de los problemas de la condición humana. De hecho, afirmamos que el propio pensamiento de Deleuze guarda mucho en común con las técnicas cinematográficas, al igual que sucedería en la literatura del siglo XX, por ejemplo en James Joyce (en lengua anglosajona) y Jorge Luis Borges (en lengua castellana).
There is no doubt as to the importance that cinematography has for the French philosopher Gilles Deleuze. According to Deleuze's theory of knowledge, just as philosophy "reasons" through concepts, cinema "reasons" by means of images. Cinema is a means of artistic creation and at the same time reflects in a way distinct from writing on the problems of the human conditions. In fact, this essay argues that Deleuze's own thought had much in common with cinematographic techniques, a relation which occurred in the twentieth century literature of James Joyce (in the English language) and Jorge Luis Borges (in the Spanish language).
Publisher: Universidad del Zulia. Centro de Estudios Filosóficos "Adolfo García Díaz" (Venezuela)
Description: http://produccioncientificaluz.org/index.php/filosofia/article/view/18955
Keywords: Deleuze, Gilles
Imagen
Espectro
Identidad
Metáfora
Image
Spectre
Identity
Metaphor
URI: http://hdl.handle.net/10481/34507
ISSN: 0798-1171
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Tudela Sancho, A. Gilles Deleuze y el pensamiento del cinematógrafo. Revista de Filosofía, 42(3): 7-37 (2002). [http://hdl.handle.net/10481/34507]
Appears in Collections:DDCS - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Antonio-Tudela - Deleuze-Cine.pdf17.1 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada