Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34498

Title: Análisis intercasos de prácticas docentes con TIC en las aulas del modelo 1:1 en el País Vasco
Other Titles: Analysis ICT practices of teachers inside the classrooms throughout 1:1 model in the Basque Country
Authors: Fernández Olaskoaga, Lorea
Losada Iglesias, Daniel
Correa Gorospe, José Miguel
Issue Date: 2014
Abstract: A través de la observación de las diferentes prácticas con Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) que desarrollan los docentes de las aulas de Educación Primaria dentro del programa Eskola 2.01, hemos pretendido arrojar luz a cuestiones que provocan el escepticismo de los modelos 1:1 y la (no)evolución de/hacia la escuela del siglo XXI. Basándonos en el estudio de casos y la investigación narrativa, hemos relatado la experiencia de 7 docentes de 7 aulas durante el último trimestre del curso escolar 2011-2012. Los principales resultados muestran que aunque la escuela reproduce una doble cultura en la utilización de las TIC, el ámbito personal (comunicativo, lúdico, instantáneo…) frente a las prácticas escolares repetitivas; la escuela digital se ve reforzada. Se consiguen digitalizar los procesos enseñanza-aprendizaje y el resultado es positivo, pero ¿cambia algo del modelo pedagógico actual?
Through the observation of the different practices with Information and communication technology (ICT) that teachers develop in classrooms of Primary Education within the Eskola 2.0 program; we have tried to shed light on issues caused by the skepticism of the 1:1 models and (non)evolution of/to the school of the XXI century. Based on a methodology of the case study and narrative inquiry, we have analysed 7 teacher classroom experiences during the last quarter of 2011-2012 scholar year. The main results have shown that although the school played a dual culture in the use of ICT, personal (communicative, playful, instant...) versus repetitive school practices; digital school is enhanced. Digitize the teaching-learning processes is achieved and the result is positive, but, anything is changed in the present teaching model?
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183ART2;183
Keywords: Práctica docente
Estudio de casos
Tecnología educativa
Investigación narrativa
Programas 1:1
Teacher practice
Case study
Educational technology
Narrative inquire
1:1 models
URI: http://hdl.handle.net/10481/34498
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Fernández Olaskoaga, L.; Losada Iglesias, D.; Correa Gorospe, J.M. Análisis intercasos de prácticas docentes con TIC en las aulas del modelo 1:1 en el País Vasco. Profesorado, 18(3): 27-40 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34498]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183ART2.pdf408.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada