Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 31/1 - 2015 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34251

Title: Educando y aprendiendo desde procesos de racialización
Other Titles: Teaching and learning through processes of racialization
Authors: Bravo-Moreno, Ana
Issue Date: Jan-2015
Abstract: Este artículo es el resultado de una investigación cualitativa comparativa cuyo objetivo es analizar las experiencias del profesorado y de jóvenes inmigrantes de Latinoamérica que estudian en escuelas públicas en Madrid y en Buenos Aires. El propósito es comprender los procesos de racializacion y etnización en la escuela relacionándolos con la clase socioeconómica que enmarca valores, actitudes y sesgos en las prácticas docentes y en las disposiciones del alumnado en su aprendizaje. Se sugiere que los procesos de racialización y etnización a los que se somete a estos jóvenes se anclan en relaciones históricas entre diferentes grupos que se han definido a través de la experiencia colonial de España en Latinoamérica, y que la vigencia de esa clasificación se alimenta a su vez de las distintas posiciones socioeconómicas que ocupan las poblaciones inmigrantes y el profesorado.
This article is the result of a comparative qualitative study that aims at analysing the experiences of teachers and students in state schools in Madrid and in Buenos Aires attended by young immigrants from Latin America. The purpose is to comprehend processes of racialization, ethnization and social-class allocation that take place in these schools. This article explores the tensions between teachers and students that are cultural, socioeconomic and pedagogical in nature. It is suggested that processes of racialization and ethnization are rooted in the colonial experience of Spain in Latin America and that colonial categorizations are linked with the different socioeconomic classes to which teachers and immigrant populations belong in both cities. Teachers must question their own perceptions and world views in order to transform the curriculum and their pedagogical practices.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Racialización
Racialization
Etnización
Ethnization
Clase social
Social class
Desigualdad
Inequality
Educación
Education
Interculturalidad
Interculturality
URI: http://hdl.handle.net/10481/34251
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bravo-Moreno, A. Educando y aprendiendo desde procesos de racialización. Gazeta de Antropología, 31(1): artículo 05 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/34251]
Appears in Collections:Nº 31/1 - 2015

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA 31-1-05 AnaBravo.pdf480.4 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada