Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Trabajo Social Global - Global Social Work >
Vol 4, Nº 6 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33982

Title: Los centros de formación y educación profesional: una alternativa para el desarrollo local
Other Titles: The Vocational Education and Training Centers: an alternative to local development
Authors: Palop Esteban, Vicente
Herdoiza Arroyo, Paulina Erika
Issue Date: Jun-2014
Abstract: Este artículo presenta una propuesta educativa de índole técnico pero con bases enraizadas en la educación popular (Freire, 1970). La misma pretende dar luces de cómo la educación profesional podría tener una vinculación para el desarrollo local del territorio. El desarrollo local tiene sus máximos exponentes en los ámbitos de la recuperación de las fuentes endógenas y en la articulación del tejido asociativo (Herrera, 2009), con el consecuente beneficio de la potenciación de instrumentos participativos que mejoren los intercambios democráticos del territorio. Los centros educativos pueden tener una visión privilegiada del territorio, ya que confluyen en el mismo algunos elementos, actores y actoras clave, y si además, el centro tiene el cometido formativo de trabajar por el desarrollo desde la articulación de los elementos productivos, tenemos un recurso de excelentes características para el desarrollo local. La propuesta es por tanto, la vinculación de los centros para la educación y el trabajo con una perspectiva de desarrollo local, especialmente en ámbitos con comunidades con baja estructuración social, es decir, altos índices de desempleo, desescolarización, dificultades económicas, etc. Estos escenarios son muy habituales en periferias urbanas tanto de Europa como de América, pero también podemos encontrar dichos ámbitos, en determinadas comunidades rurales latinoamericanas, aunque con características diferenciadas. La actuación por la promoción local, en estos casos, tendrá una responsabilidad especial, ya que el trabajo por la escolaridad inconclusa y la inclusión educativa, trabajarán, sin género de dudas, por el desarrollo comunitario (Torrent, 2012).
This paper presents an educational proposal of a technical nature but with bases rooted in popular education (Freire, 1970). It aims to provide lights on how vocational education, could have a link to the local development of the territory. Local development has its maximum exponents in the fields of the recovery of the endogenous sources and in the articulation of the associative network (Herrera, 2009), with the consequent benefit of enhancing participatory instruments that improve the democratic exchanges of territory. The educative centers may have a privileged territory view, converge in the same few elements, actors and actresses key, also if the Centre has the role of formative work development from the articulation of the productive elements, we have a resource of excellent characteristics for local development. The proposal is therefore, the linkage of the Centers for education and work with a perspective of local development, especially in areas with low social structuring communities, i.e., high rates of unemployment, schooling, economic difficulties, etc. These scenarios are very common in urban peripheries both in Europe and in America, but these fields, can also be found in certain rural communities, Latin American, although with different characteristics. The incidence in the local promotion, in these cases, will have a special responsibility, since the work by the unfinished schooling and educational inclusion, without doubt, work for community development (Torrent, 2012).
Publisher: Universidad de Granada. Departamento de Trabajo Social y Servicios Sociales
Series/Report no.: Vol. 4;6
Keywords: Desarrollo local
Formación profesional
Educación
Nodo del desarrollo
Local development
Vocational education and training
Education
Development node
URI: http://hdl.handle.net/10481/33982
ISSN: 2013-6757
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Palop Esteban, V.; Herdoiza Arroyo, P.E. Los centros de formación y educación profesional: una alternativa para el desarrollo local. Trabajo Social Global, 4(6): 92-110 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33982]
Appears in Collections:Vol 4, Nº 6 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
TSG V4_N6_5 Palop y Herdoiza.pdf412.4 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada