Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica y Organización Escolar >
DDOE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33541

Title: La Carta de la Tierra en educación obligatoria desde una perspectiva internacional
Other Titles: The Earth Charter in compulsory education from an international perspective
Authors: Hinojosa Pareja, Eva F.
Arenas-Ortiz, María
López López, María del Carmen
Issue Date: 2014
Abstract: La Carta de la Tierra surge como iniciativa de la sociedad civil en el año 2000. Desde su comienzo, es avalada por instituciones y organizaciones internacionales como la Unesco, que apoyó su contenido en 2003, e incorporada como instrumento educativo en proyectos de aplicación internacional como la “Década de la Educación para el Desarrollo Sostenible (2005-2014)”, promovida por Naciones Unidas. Este artículo analiza distintas experiencias internacionales que utilizan la Carta de la Tierra como elemento de innovación en el ámbito de la educación obligatoria (infantil, primaria y secundaria). Una década después de la publicación de la Carta de la Tierra, y a través del análisis del contenido de estas experiencias, pretendemos hacer balance del camino recorrido, del grado de compromiso asumido desde el ámbito educativo, y favorecer el diálogo y la progresiva toma de conciencia sobre la Carta de la Tierra y su relevancia a nivel educativo.
The Earth Charter arises as a civil society initiative in 2000. From the beginning, it is endorsed by institutions and international organizations like unesco, which supported its contents in 2003, and incorporated it as an educational tool in international projects, such as “Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014)” promoted by un. This article explores international experiences that resort to the Earth Charter as an element of innovation in the field of compulsory education (Nursery, Primary and Secondary). A decade after publication of the Earth Charter, and through content analysis of these experiences, we aim to analyze the trajectory, the level of commitment assumed by the educational field and promote dialogue and the gradual awareness about Earth Charter and its relevance for education.
Publisher: Universidad Autónoma del Estado de México
Keywords: Carta de la Tierra
Ecopedagogía
Educación obligatoria
Innovación educativa
Conciencia ambiental
Earth Charter
Eco-pedagogy
Compulsory
Educational innovation
Environmental ewareness
URI: http://hdl.handle.net/10481/33541
ISSN: 1405-1435
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Hinojosa-Pareja, E.F.; Arenas-Ortiz, M.; López-López, C. La Carta de la Tierra en educación obligatoria desde una perspectiva internacional. Convergencia, 21(66): 65-92 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33541]
Appears in Collections:DDOE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
HinojosaPareja_CartaTierra.pdf303.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada