Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33522

Title: La profesionalización de los profesionales de la Formación para el Empleo en constante [in]definicion en Europa
Other Titles: The Professionals´ professionalization of training for employment in constantly (un) definition in Europe
Authors: París Mañas, Georgina
Tejada Fernández, José
Coiduras Rodríguez, Jordi
Issue Date: 2014
Abstract: En este artículo los autores realizan una aproximación teórica a la profesión, profesionalización y profesionalidad de los profesionales de la Formación para el Empleo. A partir de la revisión de las diversas realidades europeas en relación a los requisitos de acceso y formación exigida, competencias, identidad, desarrollo y desempeño profesional se alcanza un conjunto de conclusiones y propuestas a modo de prospectiva. La Formación Profesional para el Empleo, concebida hoy como una semiprofesión en nuestro continente, precisa de una formación reglada y reconocida en el Marco Europeo de Educación Superior. Para ello se propone una formación basada en el aprendizaje adulto, la andragogía y la interacción de la teoría con la práctica profesional como estrategias para la mejora de la acción profesional de los formadores europeos implicados en la Formación Profesional para el Empleo. Reclamar una formación específica para estos profesionales da respuesta a la necesidad expresada en distintos foros especializados sobre la anhelada identidad profesional. Defendemos la concepción de esta profesión como una actividad que brinda un servicio formativo con diversos beneficios, entre ellos: la adhesión a unos conocimientos y normas colectivas constitutivas de la identidad profesional; el sentido de pertenencia a un grupo; una tarea profesional de calidad; niveles de cualificación, certificación y acreditación para reclutar a profesionales competentes; y la prevención del intrusismo laboral.
In this article, the authors present a theoretical approach to the profession, professionalization and professionalism of those employed in Continuing Vocational Education and Training. Following a review of the different realities found in Europe, and after relating these to existing requirements for access to employment and training, competences, identity, development and professional development, we have reached a set of conclusions and formulated a number of related proposals. In today’s Europe, Continuing Vocational Education and Training is essentially seen as a form of semi-professional training, which requires officially recognised instruction within the scope of the European Higher Education Framework. To achieve this, we propose a form of training based on adult education, andragogy and a combination of theory and professional practice. Calling for these professionals to receive specialised training is a response to the need, which has been expressed in various specialised forums, to establish a specific professional identity. We support the conception of this profession as an activity that offers a training service with a number of clear professional benefits. Amongst others, these include: adherence to a set of knowledge and collective rules that constitute a professional identity; the sense of belonging to a group; a quality professional task; levels of qualification, official certification and accreditation to recruit professional competences; and prevent intrusion in the labour market.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182COL7;182
Keywords: Profesionales de la Formación
Formación Profesional para el Empleo
Profesionalización
Formación Andragógica
Training Professionals
Continuing Vocational Education and Training
Professionalization
Andragogy
URI: http://hdl.handle.net/10481/33522
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: París Mañas, G.; Tejada Fernández, J.; Coiduras Rodríguez, J. La profesionalización de los profesionales de la Formación para el Empleo en constante [in]definicion en Europa. Profesorado, 18(2): 267-283 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33522]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182COL7.pdf284.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada