Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33521

Title: La formación en competencias básicas: un reto para la administración
Other Titles: Basic skills training: a challenge for the government
Authors: Rosselló Ramón, María Rosa
Pinya Medina, Carme
Issue Date: 2014
Abstract: En este artículo se presentan los resultados de una investigación que persigue describir y analizar cómo en la comunidad autónoma de las Islas Baleares se introducen las competencias básicas en los centros escolares. El estudio parte de cuatro preguntas básicas: de qué modo la administración educativa planifica las acciones de formación en centros sobre competencias básicas; qué creencias y qué rol asumen los asesores encargados de esta formación; qué proceso desarrollan y, finalmente, cómo lo valoran. Se utiliza un diseño metodológico de carácter cualitativo, centrado en la entrevista y los grupos de discusión como herramientas de recogida de información. Las conclusiones del trabajo apuntan, entre otras, una cierta precipitación en las decisiones administrativas, una falta de coherencia entre los distintos servicios y agentes implicados, así como la ausencia de una evaluación sobre la transferencia.
This article sets out the results of research that seeks to describe and analyse how basic skills are introduced in schools in the Balearic Islands autonomous community. The research began with four basic questions. How does the education authority plan what training should be given in basic skills; what beliefs and what role do the assessors have who are in charge of this training; what processes do they use and, finally, how do they assess them. A methodological design was used, qualitative in nature, centred on interviews and discussion groups as tools for gathering information. The conclusions of the work point, amongst other things, to a certain hastiness in administrative decisions, a lack of coherence between the various services and agencies involved, and the absence of assessment of the transfer of knowledge.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182COL6;182
Keywords: Formación en centros
Competencias básicas
Asesor
Formación permanente del profesorado
Training in schools
Key competencies
Advisory teacher
Ongoing teacher training
URI: http://hdl.handle.net/10481/33521
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Rosselló Ramón, M.R.; Pinya Medina, C. La formación en competencias básicas: un reto para la administración. Profesorado, 18(2): 245-265 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33521]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182COL6.pdf469.34 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada