Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33519

Title: Análisis de los procesos de justific ación y generalización de la fórmula del área del rectángulo por alumnos del Grado de Educación Primaria
Other Titles: Analysis of justification and generalization processes of the rectangle area formula by primary education students
Authors: Arce-Sánchez, Matías
Conejo-Garrote, Laura
Ortega, Tomás
Issue Date: 2014
Abstract: En el presente artículo se describe una investigación desarrollada con alumnos del Grado de Educación Primaria de la Universidad de Valladolid basada en el análisis de una tarea sobre la justificación y generalización de la fórmula para el cálculo del área de un rectángulo de base y altura racionales. El análisis de las producciones de los alumnos se realiza desde dos perspectivas diferentes. Por una parte, se consideran los esquemas de prueba de Harel & Sowder (1998) y las pruebas preformales de Van Asch (1993), para tratar de descubrir las intenciones de generalización de los alumnos y su resultado. Por otra, con el análisis de contenido (Bardin, 1996) se identifican los errores cometidos por los alumnos. Los resultados más notables son la ausencia de intencionalidad de generalización y la gran presencia de errores relacionados con el concepto de unidad de superficie.
In this paper, we describe a research developed with prospective elementary teachers in the University of Valladolid. The study is based on the analysis of a task about the justification and generalization of the formula to calculate areas of rectangles when its base and height are rational numbers. The analysis of students’ productions was carried out from two different perspectives. On one hand, we consider Harel & Sowder’s proof schemes (1998) and Van Asch’s (1993) pre-formal proofs to try to discover the intentions of generalization in these students and their outcomes. On the other hand, we use content analysis (Bardin, 1996) to identify the mistakes made by students. The most notable conclusions are the lack of intention to generalize in a majority of students and the abundance of errors related to the concept of unit of area measurement.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182COL4;182
Keywords: Esquemas de prueba
Pruebas preformales
Generalización
Análisis de contenido
Área del rectángulo
Grado de Primaria
Proof schemes
Pre-formal proofs
Generalization
Content analysis
Rectangle´s area
Prospective elementary teachers.
URI: http://hdl.handle.net/10481/33519
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Arce, M.; Conejo, L.; Ortega, T. Análisis de los procesos de justific ación y generalización de la fórmula del área del rectángulo por alumnos del Grado de Educación Primaria. Profesorado, 18(2): 209-227 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33519]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182COL4.pdf778.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada