Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33508

Title: Análisis del "alejamiento escolar" de los padres: profundización y ampliación del campo de estudio
Other Titles: Analyzes of the "School distance” of the parents: Depth and broadening of the scope of study
Authors: Monceau, Guilles
Issue Date: 2014
Abstract: A través de cuatro investigaciones socio-clínicas institucionales, quisimos mostrar la necesidad de ampliar y profundizar el campo de investigación para objetivar las dinámicas escolares, con el fin de estudiar el supuesto alejamiento de la Escuela por parte de los padres de clases denominadas populares, en comparación con los padres de categorías sociales media y alta. Se estudiaron las relaciones entre padres y profesores de escuelas primarias, pero también asociaciones de educación popular en entornos extraescolares, así como otros profesionales fuera de la institución en distintos terrenos socioeducativos (grupos de debate, talleres dirigidos a padres, etc.). Constatamos que el alejamiento de los padres, y más especialmente de los padres de sexo masculino, se tiene que poner en tela de juicio cuando se diversifican las modalidades de cooperación y se implementan en un marco igualitario. Así, las investigaciones nos muestran como dicho "alejamiento" no tiene en cuenta la involucración de los padres en la educación escolar de sus hijos en el entorno familiar y exterior a la Escuela.
Through four socio-clinical institutional investigations, we wanted to show that broadening the scope of the research and varying its depth were necessary to objectify the school dynamics, in order to study the supposed distance between the so-called low class parents and school, in comparison with middle and higher class parents. We studied the relationships between parents and primary school teachers, but worked also with popular education associations on an informal basis and made an approach through other professionals external to the institution on different grounds (support groups, workshop for parents, etc.). We observed that the parents’ distance, in particular fathers’, should be questioned when the cooperation patterns are broadened and take place in an egalitarian framework, and that this apparent lack of contact does not take into consideration the parents’ involvement in their children’s scholarship at home and out of the School.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182ART4;182
Keywords: Relaciones escuela - familias
Familias de clases trabajadoras
Padres (hombres)
Perspectiva socio-clínica
Families - school relationship
Working class families
Fathers
Socio-clinic perspective
URI: http://hdl.handle.net/10481/33508
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Monceau, G. Análisis del "alejamiento escolar" de los padres: profundización y ampliación del campo de estudio. Profesorado, 18(2): 69-80 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33508]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182ART4.pdf159.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada