Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 2 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33505

Title: Padres y maestros hacia el diálogo: una perspectiva inglesa
Other Titles: Parents and Teachers towards dialogue: An English perspective
Authors: Vincent, Carol
Issue Date: 2014
Abstract: El artículo presenta un mapa de tres investigaciones recientes de la autora sobre las relaciones entre maestros y padres en el contexto educativo inglés. En primer lugar, presenta un estudio que describe cómo las relaciones entre clase, género y raza inciden en la implicación de las familias en la formación y el rendimiento escolar de sus hijos. En segundo lugar, describe los diferentes roles que los padres asumen en relación con la escuela y argumenta una propuesta para fomentar el diálogo entre ambos. En tercer y último lugar, se expone el ejemplo de una escuela inglesa en la que se están llevando a cabo acciones exitosas que contribuyen a aumentar el espacio de diálogo entre maestros y padres mediante la experiencia de la "tutorización vertical". El texto combina la descripción con las reflexiones de personas que participaron en los estudios, lo que brinda una oportunidad de conocer, desde el testimonio original, las diferentes percepciones acerca del contexto educativo y los vínculos entre sus agentes.
The article outlines three recent researches performed by the author about teacher-parent relationships in the English educational context. First of all, it presents a study focused on how class, gender and race intersect with families’ engagement in their child’s training and school performance. Afterwards, it describes the various roles parents actually perform in relation to school and argues a proposal fostering dialogue between teachers and parents. Finally, it explains the successful example of an English school where actions contributing to improve dialogue between parents and teachers are being applied by means of "vertical tutoring". The paper combines the study description with the reflections of respondants to the studies, thus providing a valuable chance to discover, from the original testimony, different perceptions on the educational context and the connections between its participants.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Series/Report no.: rev182ART2;182
Keywords: Relaciones escuela-familia
Voz parental
Clase media afroamericana
Tutorización vertical
School-family relationship
Parental voice
Black middle class
Vertical tutoring
URI: http://hdl.handle.net/10481/33505
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Vicent, C. Padres y maestros hacia el diálogo: una perspectiva inglesa. Profesorado, 18(2): 35-50 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33505]
Appears in Collections:Vol. 18, 2 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev182ART2.pdf192.26 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada