Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Gazeta de Antropología >
Nº 30/2 - 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33423

Title: Inmigración y acceso a la universidad. Modelo interactivo de análisis
Other Titles: Inmigration and access to University. Interactive model analysis
Authors: Arjona Garrido, Ángeles
Checa Olmos, Juan Carlos
Checa Olmos, Francisco
Issue Date: Oct-2014
Abstract: El objetivo de este artículo es conocer los motivos que explican el masivo abandono del proceso educativo de los inmigrantes en España, especialmente en el acceso a la Universidad. Se analiza la influencia que tienen los diferentes elementos que componen la estructura de oportunidades de los inmigrantes en el proceso educativo, tomando como referencia la provincia de Almería. Se realizaron 150 encuestas con un muestreo intencional a extranjeros matriculados en los centros educativos de la provincia de Almería. Los resultados muestran que la entrada de los inmigrados a los ciclos educativos superiores se encuentra limitada por factores financieros familiares y por los programas educativos desarrollados en los centros, generalmente asimilacionistas.
The aim of this paper is to understand the reasons for the mass abandonment of the educational process among immigrants in Spain, especially regarding access to college. We analyse the influence of the different elements of the opportunity structure for immigrants in the educational process, with reference to the province of Almería. A total of 150 surveys were conducted with a intentional sampling of foreigners enrolled in schools in the province of Almería. The results showed that the entry of immigrants to the cycles of higher education is limited by financial factors, family and educational programs developed in schools, generally assimilationist.
Sponsorship: - Grupo de investigación Antropología y Filosofía (SEJ-126). Universidad de Granada. - Área de Antropología Social. Universidad de Jaén. - Laborarorio de Antropología Social y Cultural (HUM-472). Universidad de Almería. - Departamento de Filosofía II. Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Inmigración
Immigration
Educación interintercultura
Intercultural education
Exclusión
Exclusion
Integración
Integration
Almería
Almería
URI: http://hdl.handle.net/10481/33423
ISSN: 2340-2792
0214-7564
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Arjona Garrido, A.; Checa Olmos, J.C.; Checa y Olmos, F. Gazeta de Antropología, 30(2): artículo 04 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33423]
Appears in Collections:Nº 30/2 - 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GA30-2-04A_Arjona-JC_Checa-F_Checa.pdf2.57 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada