Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico >
DPETP - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33145

Title: Opinión de profesores titulares y catedráticos de universidad acerca de criterios y estándares para la acreditación del profesorado universitario
Other Titles: Opinion of associate professors and full professors regarding the criteria and standards for the accreditation of spanish university teachers
Authors: Sierra Freire, Juan Carlos
Buela-Casal, Gualberto
Bermúdez Sánchez, María de la Paz
Santos-Iglesias, Pablo
Issue Date: 2009
Abstract: Este estudio descriptivo analiza la importancia que Profesores Titulares de Universidad y Catedráticos de Universidad de España otorgan a distintos indicadores de evaluación docente, examinándose además las diferencias entre ambos cuerpos docentes. Una muestra representativa de 1.294 Profesores Titulares y Catedráticos de Universidad españoles respondieron a una encuesta enviada por correo electrónico. Los resultados señalan que los indicadores más valorados tienen que ver con la investigación y muestran escasas diferencias entre ambos cuerpos docentes, lo que supone una ventaja para la fi abilidad y objetividad del proceso de acreditación y concurso de acceso a los cuerpos de funcionarios docentes universitarios en España.
This descriptive study analyses and compares the importance given by Associate Professors and Full Professors of Spanish universities to different academic evaluation indicators. A representative sample consisting of 1294 Associate Professors and Full Professors from Spain answered a survey sent to them by e-mail. The results show that the most valued indicators are related to research work and reveal little difference between the criteria of the two study groups. The latter is an advantage with respect to the reliability and objectivity of the accreditation process and selection of tenured university professors in Spain.
Sponsorship: Estudio fi nanciado por la Dirección General de Universidades (Referencia: EA2006-0017).
Publisher: Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
Keywords: Acreditación docente
Profesorado universitario
Cuerpo docente
Accreditation of university professors
University professorate
Academic body
URI: http://hdl.handle.net/10481/33145
ISSN: 0210-0614
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sierra, J.C.; et al. Opinión de profesores titulares y catedráticos de universidad acerca de criterios y estándares para la acreditación del profesorado universitario. Revista Española de Documentación Científica, 32(3): 89-100 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/33145]
Appears in Collections:DPETP - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Sierra_AcreditacionProfesores.pdf660.97 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada