Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Filosofía I >
DFI - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33031

Title: Representación, concepto y formalismo Gadamer, Kosuth y la desmaterialización de la obra artística
Other Titles: Representation, Concept, and Formalism Gadamer, Kosuth, and the Dematerialization of the Artwork
Authors: Liñán Ocaña, José Luis
Issue Date: 2009
Abstract: Las razones con las que Joseph Kosuth ha defendido el arte conceptual dan por supuestas las categorías del formalismo que Kosuth pretende criticar, y meramente las invierte. Ello obedece a una noción restringida de verdad, entendida como adequatio o como tautología (formal). La consecuencia ineludible de este enfoque es una consideración subjetivista e internista de la obra de arte. Una concepción diferente de la verdad artística emerge si hacemos valer, siguiendo a Gadamer, una noción hermenéutica de la identidad de la obra, que incluya inextricablemente las condiciones sensibles de su manifestación.
Joseph Kosuth's arguments for supporting Conceptual Art take for granted, and merely invert, the very categories of Formalism which are the critical target of his proposal. That is due to a narrow notion of truth, understood as adequatio or as (formal) tautology. A subjectivist and internist conception of the work of art is an unexpected consequence of this view. A different conception comes out if we follow Gadamer in adopting a hermeneutic view regarding the identity of the work, which considers the material conditions of its manifestation.
Sponsorship: Este trabajo se benefició de una beca adscrita al Programa Nacional para la Formación del Profesorado Universitario (PN-FPU), patrocinado por el Ministerio Español de Educación y Ciencia (MEC), con referencia AP-2004-2407, así como de un proyecto de investigación del mismo Ministerio, con referencia HUM2005-07358/FISO y otro del Ministerio de Innovación y Ciencia con referencia FFI2008-06421-C02-0.
Publisher: Universidad Nacional de Colombia. Departamento de Filosofía
Keywords: Gadamer
Kosuth
Arte conceptual
Obra de arte
Representación
Formalismo
Conceptual art
Artwork
Representation
Formalism
URI: http://hdl.handle.net/10481/33031
ISSN: 0120-0062
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Liñan Ocaña, J.L. Representación, concepto y formalismo Gadamer, Kosuth y la desmaterialización de la obra artística. Ideas y valores, 140: 197-216 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/33031]
Appears in Collections:DFI - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Linan_Gadamer.pdf175.14 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada