Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación >
DMIDE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32910

Title: El efecto modulador de los patrones temporales sobre el logro en el aprendizaje autorregulado
Other Titles: Moderator effect of time orientation paters in achieving self-regulated learning
Authors: Gutiérrez-Braojos, Calixto
Salmerón-Pérez, Honorio
Muñoz-Cantero, Jesús M.
Issue Date: 2014
Abstract: En este estudio se exploran patrones de orientación temporal y sus efectos de moderación sobre un modelo causal que explica el logro académico desde el aprendizaje autorregulado. Participaron 697 universitarios españoles. Los datos fueron recogidos mediante una batería de instrumentos. El análisis cluster mostró tres patrones temporales: proactivo, balanceado, e interrumpido. Desde un análisis multigrupo se testó el efecto de moderación de cada patrón temporal en un path-analysis que explica la calificación media en el grado (CMG) a partir de variables propias de la perspectiva del aprendizaje autorregulado. Los resultados indican que el logro académico mediante el aprendizaje autorregulado es propio del patrón proactivo. En el resto de patrones el aprendizaje sucede por regulación externa. Por ello se sugiere que el patrón temporal puede ser un factor explicativo del cambio cualitativo que sucede desde el aprendizaje regulado externamente, al aprendizaje autorregulado. Desde estos resultados se discute sobre el concepto de competencia temporal.
In the present study we explore time perspective patterns and their moderation effects on a causal model of academic achievement based on self-regulated learning. Participants were 697 students from Spanish universities. A battery of instruments was used to collect the data. The results of a cluster analysis showed three time perspective patterns: proactive, balanced and interrupted. A multi-group analysis tested the moderation effect of each time pattern in a path analysis that explained GPA based on relevant variables within the self-regulated learning perspective. The results indicate that the explanatory model of academic achievement based on self-regulated learning is more appropriate for the proactive time pattern, while in the other time patterns, academic achievement is explained by external regulation to a greater degree. Therefore, we suggest that the time pattern can be an explanatory factor, or at least related, in the qualitative change from externally regulated learning to self-regulated learning.
Publisher: Universidad del País Vasco
Keywords: Perspectiva temporal
Time perspective
Creencias de autoeficacia
Self-efficacy beliefs
Metas de logro
Achievements goals
Estrategias de regulación
Regulation strategies
Logro académico
Academic achievement
URI: http://hdl.handle.net/10481/32910
ISSN: 1136-1034
2254-4372
Citation: Gutiérrez-Braojos, C.; Salmerón-Pérez, H.; Muñoz-Cantero, J.M. El efecto modulador de los patrones temporales sobre el logro en el aprendizaje autorregulado. Revista de Psicodidáctica, 19(2): 267-287 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32910]
Appears in Collections:DMIDE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GutierrezBraojos_AprendizajeAutorregulado.pdfTexto en español261.39 kBAdobe PDFView/Open
GutierrezBraojos_SelfRegulatedLearning.pdfText in english267.58 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada