Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Psicología Evolutiva y de la Educación >
DPEE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32887

Title: Enfoques de aprendizaje y comprensión lectora: el papel de las preguntas de los estudiantes y del conocimiento previo
Other Titles: Learning Approaches and Reading Comprehension: The Role of Student Questioning and Prior Knowledge
Authors: Cano García, Francisco
García, Angela
Justicia Justicia, Fernando
García-Berbén, Ana Belén
Issue Date: 2014
Abstract: Los enfoques de aprendizaje de los estudiantes (EAE) y la comprensión lectora (CL) son constructos que, aunque provenientes de diferentes perspectivas teóricas y metodológicas, podrían estar relacionados. Este estudio analiza esa relación y el papel desempeñado por las preguntas de los estudiantes respecto a un texto típico de ciencias y por su conocimiento previo. Participaron 449 estudiantes (4º curso de secundaria -ciencias-) y el análisis de sendas mostró que los EAE a nivel de curso explicaron su CL e influyeron indirectamente sobre las preguntas, vía conocimiento previo. El enfoque superficial contribuyó (negativamente), directa e indirectamente, a la comprensión del texto, mientras que el enfoque profundo contribuyó (positivamente), pero sólo indirectamente. Estos hallazgos enfatizaron el papel mediador de las preguntas así como la importancia de adoptar un punto de vista amplio sobre la comprensión de los textos de ciencias.
Students’ learning approaches and reading comprehension are two constructs that, despite coming from different theoretical and research perspectives, may be interrelated. The present study investigates this link and the role played by students’ questioning in relation to a typical science text and their prior knowledge. The participants were 449 ninth-grade science students and the path analyses showed that students’ learning approaches at course level accounted for their reading comprehension and influenced questioning indirectly, via prior knowledge. Surface approach contributed (negatively), to a significant extent, to text comprehension, both directly and indirectly, whereas Deep approach contributed (positively) but only indirectly. These findings underline the mediating role of questioning in the relationship between students’ learning approaches and reading comprehension, and highlight the importance of taking a broader view of the variables that can affect students’ comprehension of science texts.
Publisher: Universidad del País Vasco
Keywords: Enfoques de aprendizaje
Comprensión lectora
Preguntas de estudiantes
Conocimiento previo
Learning approaches
Reading comprehension
Students' questions
Prior knowledge
URI: http://hdl.handle.net/10481/32887
ISSN: 1136-1034
2254-4372
Citation: Cano García, F.; et al. Enfoques de aprendizaje y comprensión lectora: el papel de las preguntas de los estudiantes y del conocimiento previo. Revista de Psicodidáctica, 19(2): 247-265 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32887]
Appears in Collections:DPEE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Cano_AprendizajeLectura.pdfTexto en español213.45 kBAdobe PDFView/Open
Cano_ReadingComprehension.pdfText in english202.81 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada