Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Grupo: Patrimonio Musical de Andalucía (HUM263) >
HUM263 - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32364

Title: La originalidad musical del Flamenco: el compás
Authors: Berlanga, Miguel A.
Issue Date: 2014
Abstract: En este artículo se estudia el elemento rítmico como uno de los componentes fundamentales de la estética musical flamenca. Además de analizar el compás flamenco, se presta atención a uno de sus rasgos más interesantes, que es el de la flexibilidad o elasticidad con que se ejecuta el compás. Puesto que la estética de la música flamenca se ha forjado en relación con el toque y el baile -y no solo en relación al cante-, la elasticidad del compás flamenco es un modo de resolver la tensión entre la necesidad de decir el cante de modo expresivo y la necesidad de cantar a compás. Se individúan tres tipos de procesos históricos de evolución del compás, aparentemente contradictorios. a) Por un lado, el del surgimiento de los cantes libres. b) Por otro lado, el de un “modo libre” de cantar los cantes a compás. Y c) la importancia creciente que ha ido adquiriendo la marcación del compás en la música flamenca más moderna.
In this paper we study the rhythmic element as one of the fundamental components of the flamenco aesthetic. It also analyzes one of its most interesting features: the flexibility or elasticity with which compás (rhythmical framework) must be performed. Since flamenco aesthetic emerged from an historical relationship among flamenco singing, guitar playing and dancing, the elasticity of flamenco rhythm can be analyzed as a way to solve the tension between the need to sing expressively ("say the cante") and the need to frame the singing in his rhythmical framework (“cantar a compás"). Three historical evolution paths of rhythm (only apparently contradictory) are analyzed. a) The emergence of cantes libres or "songs without compás." b) A "free mode" to sing the rhythm songs, and c) The increasing role that the rhythm in the most modern flamenco music has gained.
Sponsorship: Grupo de Investigación Patrimonio Musical de Andalucía, HUM 263
Publisher: Sinfonía Virtual. Revista de Música y Reflexión Musical
Description: Artículo con links a ejemplos musicales
Keywords: Flamenco
Compás flamenco
Compases flamencos
Elasticidad rítmica
Flamenco music
Rhythmic cycle
Rhythmic elasticity
Música flamenca
URI: http://hdl.handle.net/10481/32364
ISSN: 1886-9505
Citation: Berlanga, M.A. La originalidad musical del Flamenco: el compás. Sinfonía Virtual, 26: 1-26 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32364]
Appears in Collections:HUM263 - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
El compás flamenco.pdf500.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada