Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMacizo Soria, Pedro 
dc.contributor.authorHerrera, Amparo
dc.date.accessioned2014-06-16T07:41:24Z
dc.date.available2014-06-16T07:41:24Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationMacizo, P.; Herrera, A. Numbers and prior knowledge in sentence comprehension. Anales de Psicología, 29(1): 280-284 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32251]es_ES
dc.identifier.issn0212-9728
dc.identifier.issn1695-2294
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/32251
dc.description.abstractWe evaluated whether the comprehension of sentences that contained numerical information could benefit from presenting numbers in Arabic format and from using prior knowledge. Participants read sentences including numbers (Arabic digits or number words) while the comprehension accuracy was evaluated. In addition, the sentences were biased or unbiased by people’s prior knowledge about quantities. The results showed better comprehension for sentences that contained Arabic digits as compared to number words. Moreover, biased sentences were understood more accurately than unbiased sentences. These results indicate that information about magnitude in sentence context is comprehended better when quantities are presented in Arabic format and when they are associated with participants’ world knowledge.es_ES
dc.description.abstractEvaluamos si la comprensión de frases que contenían información numérica se beneficiaría de la presentación de números en formato arábigo y del uso del conocimiento previo. Los participantes leyeron frases que incluían números (dígitos arábigos o palabras numéricas) mientras se evaluaba la precisión de la comprensión. Además, las frases estaban sesgadas o no-sesgadas por el conocimiento previo de las personas sobre cantidades. Los resultados mostraron mejor comprensión de frases que contenían dígitos arábigos frente a palabras numéricas. Además, las frases segadas se comprendieron más precisamente que las frases no-sesgadas. Estos resultados indican que la información sobre magnitud en el contexto de frase se comprende mejor cuando las cantidades se presentan en formato arábigo y cuando están asociadas al conocimiento del mundo de los participantes.es_ES
dc.description.sponsorshipThis study was supported by the Spanish Ministry of Education and Science (research project PSI2009-11094) and by Programa de Generación de Conocimiento Científico de Excelencia de la Fundación Séneca, Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia (Spain)(research project 08741/PHCS/08).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Murciaes_ES
dc.subjectPrior knowledgees_ES
dc.subjectSentence comprehensiones_ES
dc.subjectNumber processinges_ES
dc.subjectConocimiento previoes_ES
dc.subjectComprensión de fraseses_ES
dc.subjectProcesamiento numéricoes_ES
dc.titleNumbers and prior knowledge in sentence comprehensiones_ES
dc.title.alternativeNúmeros y conocimiento previo en comprensión de fraseses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.6018/analesps.29.1.135851


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem