Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Psicología Experimental y Fisiología del Comportamiento >
DPEFC - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32251

Title: Numbers and prior knowledge in sentence comprehension
Other Titles: Números y conocimiento previo en comprensión de frases
Authors: Macizo Soria, Pedro
Herrera, Amparo
Issue Date: 2013
Abstract: We evaluated whether the comprehension of sentences that contained numerical information could benefit from presenting numbers in Arabic format and from using prior knowledge. Participants read sentences including numbers (Arabic digits or number words) while the comprehension accuracy was evaluated. In addition, the sentences were biased or unbiased by people’s prior knowledge about quantities. The results showed better comprehension for sentences that contained Arabic digits as compared to number words. Moreover, biased sentences were understood more accurately than unbiased sentences. These results indicate that information about magnitude in sentence context is comprehended better when quantities are presented in Arabic format and when they are associated with participants’ world knowledge.
Evaluamos si la comprensión de frases que contenían información numérica se beneficiaría de la presentación de números en formato arábigo y del uso del conocimiento previo. Los participantes leyeron frases que incluían números (dígitos arábigos o palabras numéricas) mientras se evaluaba la precisión de la comprensión. Además, las frases estaban sesgadas o no-sesgadas por el conocimiento previo de las personas sobre cantidades. Los resultados mostraron mejor comprensión de frases que contenían dígitos arábigos frente a palabras numéricas. Además, las frases segadas se comprendieron más precisamente que las frases no-sesgadas. Estos resultados indican que la información sobre magnitud en el contexto de frase se comprende mejor cuando las cantidades se presentan en formato arábigo y cuando están asociadas al conocimiento del mundo de los participantes.
Sponsorship: This study was supported by the Spanish Ministry of Education and Science (research project PSI2009-11094) and by Programa de Generación de Conocimiento Científico de Excelencia de la Fundación Séneca, Agencia de Ciencia y Tecnología de la Región de Murcia (Spain)(research project 08741/PHCS/08).
Publisher: Universidad de Murcia
Keywords: Prior knowledge
Sentence comprehension
Number processing
Conocimiento previo
Comprensión de frases
Procesamiento numérico
URI: http://hdl.handle.net/10481/32251
ISSN: 0212-9728
1695-2294
Citation: Macizo, P.; Herrera, A. Numbers and prior knowledge in sentence comprehension. Anales de Psicología, 29(1): 280-284 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/32251]
Appears in Collections:DPEFC - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Macizo_ConocimientoNumeros.pdf269.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada