Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación >
DMIDE - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32027

Title: Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el rendimiento académico de la lengua extranjera
Other Titles: Learning styles, reading strategies and their influence in the proficiency in the english language
Authors: Manzano Díaz, Mirtha
Hidalgo Díez, Eugenio
Issue Date: 2009
Abstract: El presente estudio propone conocer la relación entre los estilos de aprendizaje: reflexivo, activo, teórico y pragmático y el uso de estrategias de lectura y su influencia en el rendimiento de la lengua en estudiantes de 2do año de la UNICA. El Cuestionario de estrategias de lectura fue evaluado por el criterio de expertos, quedando confirmadas su validez de constructo y contenido, se triangularon los resultados mediante el SPSS. Se concluye que los estilos pragmático y reflexivo se asocian al uso frecuente de estrategias de lectura; y estos influyen en el rendimiento de la lengua extranjera en estos estudiantes.
This research aims to find out the relationship among learning reflexive, active, pragmatic and theoretical styles, reading strategies, and the proficiency level in the English language. The instruments were applied to second– academic-year students of the Ciego de Avila University, the reliability and validity of the instruments were confirmed by methods as Alpha and factorial analysis throughout the SPSS. The results were analyzed and compared and the main results showed that the predominance in pragmatic and reflexive styles are associated to more frequent use of reading strategies, and they have a great influence in high academic results of the English language.
Publisher: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Facultad de Educación
Keywords: Estilos de aprendizaje
Estrategias de lectura
Habilidades de la lengua
Learning styles
Reading strategies
Language proficiency
URI: http://hdl.handle.net/10481/32027
ISSN: 1139-613X
Citation: Manzano Díaz, M.; Hidalgo Díez, E. Estilos de aprendizaje, estrategias de lectura y su relación con el rendimiento académico de la lengua extranjera. Educación XXI, 12: 123-150 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/32027]
Appears in Collections:DMIDE - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ManzanoDiaz.pdf591.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada