Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Personalidad, Evaluación y Tratamiento Psicológico >
DPETP - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32026

Title: Estudio bibliométrico de Educación XXI
Other Titles: Bibliometric study of Educación XXI
Authors: Gómez-García, Almudena
Ramiro, María Teresa
Ariza, Tania
Granados de Haro, María Reina
Issue Date: 2012
Abstract: Los estudios bibliométricos han adquirido hoy en día gran importancia en el ámbito científico. El objetivo de este estudio es realizar un análisis bibliométrico de la Revista Educación XX1 de los últimos diez años, recientemente incorporada en la Web of Science donde se pretende conocer la situación actual de la misma. Para ello fueron analizados un total de 89 artículos, consultados en la versión electrónica de la revista, la base de datos INRECS y el sistema de información científica Redalyc, atendiendo a una serie de indicadores bibliométricos entre los que se encuentran: índice de autoría, nacionalidad de los autores, universidad de procedencia, idioma de publicación, número de referencias por año en cada artículo y número de descargas por artículo, entre otros. En los resultados de esta investigación se puede observar como el idioma predominante es el castellano, mayoritariamente los autores son de nacionalidad española, los artículos publicados en 2007 fueron los que más citas recibieron, existe un gran porcentaje de referencias de artículos publicados antes del 2000 y no existe relación entre los artículos más citados y los más descargados. Para finalizar, se proponen una serie de orientaciones que la revista puede considerar en relación a conseguir una mayor difusión, reconocimiento como revista internacional, la actualización de los años de publicación de las referencias, la filiación de los autores, así como las áreas temáticas de educación sobre las que publicar.
Bibliometric studies in science have recently acquired great relevance. The aim of this study is to undertake a bibliometric analysis of the Revista Educación XX1 in the last ten years. This journal has been recently incorporated in the Web of Science, and we aim to revise the current status of it. For this reason, we have undertaken the analysis of a total of 89 articles, consulted in the electronic version of the journal, the IN-RECS database and Redalyc scientific information system, following a series of bibliometric indicators, some of the most relevant of them are: authorship index, authors􀀀s nationality, university of origin, language of publication, number of references per year on each article and number of downloads per paper, among others. Among the most prominent results of this research we can conclude that the predominant language used in this publication is Spanish, the authors are mostly of Spanish nationality, the articles published in 2007 were the ones that most citations received, it exists a large percentage of references of articles published before 2000 and there does not exist any relation between the most cited papers and those which are most downloaded. Finally, the paper concludes pointing out some general guidelines aimed to promote the wider dissemination of this journal, its recognition as an international journal, the updating of the year of publication of the references, the affiliation of the authors, and also in relation to subject areas of education on which to publish.
Publisher: Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED). Facultad de Educación
Keywords: Bibliometría
Documentación
Educación
IN-RECS
Bases de datos
Indexación
Indicadores
Producción científica
Factor de impacto
Bibliometric analysis
Descriptive study
Documents
Education
Database
Index
Indicators
Scientific production
Impact factor
URI: http://hdl.handle.net/10481/32026
ISSN: 1139-613X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gómez-García, A.; et al. Estudio bibliométrico de Educación XXI. Educación XXI, 15(1): 17-41 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/32026]
Appears in Collections:DPETP - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GomezGarcia_BibliometriaEducacion.pdf401.98 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada