Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº16, junio 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/32003

Title: The role of etymology in the teaching of idioms related to colours in an L2
Other Titles: El rol de la etimología en la enseñanza de los modismos relacionados con los colores en una L2
Authors: García Moreno, Elena María
Issue Date: Jun-2011
Abstract: Teaching figurative language, in general, and idioms, in particular, is one of the most controversial and difficult areas in L2 teaching, as it seems to be a big challenge from a cultural point of view and, subsequently, from a pedagogical one. With regard to idioms related to colours, these expressions differ highly depending on whether their origin is Spanish or Anglo-Saxon. Examples ranging from colours such as white, black and red to blue, yellow and green will be the axis of our study. Through etymology we will be able to ascertain the root of these fixed expressions and provide some tips regarding their teachability/learnability. The use of etymology as a didactic tool, combined with illustrations, games, and dynamic exercises, will help students to understand these idioms, which are the reflection of a culture.
La enseñanza del lenguaje figurado, en general, y de los modismos, en particular, es uno de los temas más difíciles y polémicos en la enseñanza de L2, ya que se considera un obstáculo desde un punto de vista cultural y, por tanto, pedagógico. En cuanto a los modismos que incluyen colores en su articulación, estas expresiones difieren sustancialmente dependiendo de los orígenes que se arraigan en la cultura española o anglosajona. A este respecto, el eje principal de nuestro estudio serán ejemplos que oscilan desde algunos de los colores, como el blanco, negro y rojo hasta el azul, amarillo y verde. A través de la etimología podremos establecer lo esencial de estos modismos y ofrecer alguna sugerencia respecto a la enseñanza y el aprendizaje de los mismos. El uso de la etimología como herramienta didáctica en conjunto con ilustraciones, juegos, y ejercicios dinámicos ayudará a los estudiantes a entender estos modismos, reflejo de una cultura.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Figurative language
Idioms related to colours
Methodology
Etymology
Lenguaje figurado
Modismos relacionados con los colores
Metodología
Etimología
URI: http://hdl.handle.net/10481/32003
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García Moreno, E.M. The role of etymology in the teaching of idioms related to colours in an L2. Porta Linguarum, 16: 19-32 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/32003]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº16, junio 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GarciaMoreno.pdf342.11 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada