Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº15, enero 2011 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31984

Title: Racial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minority
Other Titles: Discriminación social y racial en la clase de inglés como LE: el caso de la minoría gitana
Authors: Madrid, Daniel
Issue Date: Jan-2011
Abstract: This paper aims to study Andalusian students’ and teachers’ perceptions of social and racial discrimination in the EFL class with special reference to the Roma (gypsy) minority. After a brief introduction on racial discrimination in the world, figures are presented to illustrate the situation in Spain, especially with regard to the Roma ethnic minority in Andalusian schools. The main premises of critical race theory and some studies which have contributed to clarifying the extent of racial discrimination in present day society are also revised. Our study explores how students and teachers at Primary, Secondary and Tertiary academic levels perceive the treatment given by teachers to students of different social classes and to the Roma minority in particular. A sample of 459 students and 14 schools has been used. Of this group 59 students were attending two schools with a high Roma population in the city of Granada. The results indicate that students and teachers do not perceive a high degree of discrimination, but some of them do, as is often reported in sociological studies.
Este artículo se propone estudiar la percepción del alumnado y profesorado andaluz sobre la discriminación social y racial en la clase de inglés como lengua extranjera con especial referencia a la minoría gitana. Después de una breve introducción sobre la discriminación racial en el mundo, se presentan algunas cifras que ilustran la situación en España, especialmente con la minoría gitana en las escuelas andaluzas. También revisamos los postulados principales de la teoría crítica de la raza y algunos estudios que han contribuido a clarificar hasta qué punto existe discriminación racial en la sociedad de hoy. Nuestro estudio explora las percepciones de profesores y alumnos de Primaria, Secundaria y Universidad sobre el tratamiento que se le da al alumnado perteneciente a diferentes clases sociales y a la minoría gitana en particular. Hemos usado una muestra de 459 alumnos y 14 colegios, entre los cuales había 59 alumnos que asistían a escuelas con una alta población gitana en la ciudad de Granada. Los resultados indican que los estudiantes y el profesorado no perciben, en general, un alto grado de discriminación, pero algunos sí que lo detectan tal y como muestran algunos estudios sociológicos sobre el tema.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Discrimination
Students
Gypsy
Roma minority
Teachers
Percepción
Discriminación
Gitanos
Perception
Estudiantes
Profesores
URI: http://hdl.handle.net/10481/31984
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Madrid, D. Racial and social discrimination in the EFL class: the case of the roma minority. Porta Linguarum, 15: 71-91 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/31984]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº15, enero 2011

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Madrid_Discrimination.pdf2.89 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada