Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº17, enero 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31980

Title: Relación entre la aptitud musical y el grado de comprensibilidad del habla en una segunda lengua: estudio de un grupo de alumnos de español de la escuela secundaria inglesa
Other Titles: Exploring the relationship between musical aptitude and degree of comprehensibility in L2 speech: assessment of a group of english learners of spanish in the english secondary school system
Authors: Osle Ezquerra, Angel
Issue Date: Jan-2012
Abstract: Este artículo explora la relación entre la aptitud musical y el grado de comprensibilidad en una L2. Utilizamos la prueba Bentley para medir la aptitud musical de los sujetos participantes. Asimismo, un grupo de hablantes nativos de español evaluó el grado de comprensibilidad de una serie de muestras orales obtenidas gracias a la descripción de una secuencia fotográfica. Los resultados revelaron una fuerte correlación entre el grado de comprensibilidad y la aptitud musical. Por otro lado, aquellos estudiantes con una formación musical previa obtuvieron mejores resultados tanto en las pruebas de aptitud musical como en las de comprensibilidad del habla.
This article explores the relationship between musical aptitude and degree of comprehensibility in L2 speech. The Bentley test served to measure students’ musical aptitude. This test includes sections on pitch discrimination, tonal memory, chord analysis and rhythmic memory. Learners’ oral productions were elicited through a picture description task. Furthermore, a group of native Spanish speakers assessed the degree of comprehensibility of students’ oral samples. Statistical results revealed a strong correlation between musical aptitude and speech comprehensibility in L2. Students with previous musical training performed significantly better on both musical aptitude tests and degree of comprehensibility of their L2 productions.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Comprensibilidad del habla
Aptitud musical
Habilidad musical
Musical aptitude
Musical ability
L2
Speeck comprehensibility
URI: http://hdl.handle.net/10481/31980
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Osle Ezquerra, A. Relación entre la aptitud musical y el grado de comprensibilidad del habla en una segunda lengua: estudio de un grupo de alumnos de español de la escuela secundaria inglesa. Porta Linguarum, 17: 223-236 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31980]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº17, enero 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
13 ANGEL OSLE.pdf380.28 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada