Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº17, enero 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31964

Title: Investigating english language classrooms in mexican schools: the issue of entry and access
Other Titles: Una investigación en las aulas de inglés como lengua extranjera en centros mejicanos: el asunto de acceso
Authors: Basurto Santos, Nora M.
Busseniers, Paula
Issue Date: Jan-2012
Abstract: This paper aims to contribute to the understanding of the process of gaining entry into Mexican English Language classrooms. After a very brief discussion of the basic concepts involved in the process of asking for permission to carry out research in educational settings, it then tells the story of our first-hand experience of gaining entry into public (and several private) preparatory schools in one city on the east coast of Mexico by starting at the top of the educational hierarchy at state level and working our way down into the actual English language classrooms. The paper finishes by raising some general issues that grew out of our anecdotal experience and that we claim may resonate or be helpful for other researchers approaching real EFL classrooms wishing to gain understanding of what is going on in practice in similar educational contexts.
En este artículo queremos compartir nuestras experiencias sobre aspectos claves al hacer trabajo de campo en salones de lenguas extranjeras en contextos educativos en México. Particularmente nos centramos en el proceso de negociación de acceso y entrada a las aulas, tanto públicas como privadas, en donde se enseña/aprende el inglés como lengua extranjera. Desafortunadamente, en los estudios etnográficos que se han llevado a cabo en escuelas en México y que han sido publicados, este aspecto vital de la investigación cualitativa ha merecido, si acaso, una mínima descripción de qué y cómo se pudo, o no, conseguir el permiso. Reconocemos que, aunque cada contexto requiere de una aproximación única, creemos que nuestras experiencias resonarán y podrán ser de utilidad para nuevos investigadores en contextos similares
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: English language classrooms
Fieldwork
Negotiating access and entry
Mexico
Inglés lengua extranjera
Trabajo de campo
Acceso y entrada
México
URI: http://hdl.handle.net/10481/31964
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Basurto Santos, N.M.; Busseniers, P. Investigating english language classrooms in mexican schools: the issue of entry and access. Porta Linguarum, 17: 95-109 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31964]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº17, enero 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
6 NORA.pdf516.03 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada