Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº17, enero 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31959

Title: Paving the way towards the ECTS system: self- assessment, metacognition, and professional competence in a literature course for FL teachers
Other Titles: Hacia el sistema ECTS: autoevaluación, metacognición y competencia profesional en un curso de literatura para docentes de lenguas extranjeras
Authors: Pérez-Valverde, Cristina
Ruiz-Cecilia, Raúl
Issue Date: Jan-2012
Abstract: This paper presents a series of actions carried out in order to adapt one of the courses in the training curriculum of Foreign Language Teachers in the University of Granada (Spain) to the European Credit Transfer System (ECTS). The course focuses on literature teaching. The final aim of the aforementioned actions was that of promoting autonomous learning and reflective skills amongst trainees, in order to help them become responsible for their own professional development. The approach followed relies on the adoption of a competence-based curriculum and the introduction of self-assessment and metacognitive techniques. The evaluation of the experience reveals a significant improvement in the capacity of trainees to manage their own learning, in their linguistic competence, and in their handling of didactic resources and material. This research is part of a project financed by the Spanish Ministry of Science and Innovation (SEJ 2007-62329).
Este artículo presenta las acciones llevadas a cabo en la adaptación de la asignatura Didáctica de la Literatura (Inglés), perteneciente al currículum de Maestro Especialidad Lengua Extranjera (Inglés) de la Universidad de Granada, al sistema del crédito europeo (ECTS). El objetivo final de dichas acciones era promover el aprendizaje autónomo y la capacidad reflexiva del alumnado, de forma que se responsabilizaran de su propio desarrollo profesional. El enfoque seguido se basa en la adopción de un currículum basado en competencias y en la introducción de técnicas de autoevaluación y metacognición. La evaluación de la experiencia pone de relieve una mejora significativa en la capacidad del alumnado para monitorizar su propio aprendizaje, en su competencia lingüística y en su manejo de materiales y recursos didácticos. Esta investigación forma parte de un proyecto financiado por el Ministerio de Ciencia e Innovación (SEJ 2007-62329)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Autonomous learning
Self-assessment
Competence-based model
Literature teaching
Metacognition
Aprendizaje anónimo
Autoevaluación
Modelo basado en competencias
Didáctica de la literatura
Metacognición
URI: http://hdl.handle.net/10481/31959
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Pérez-Valverde, C.; Ruiz-Cecilia, R. Paving the way towards the ECTS system: self- assessment, metacognition, and professional competence in a literature course for FL teachers. Porta Linguarum, 17:67-77 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31959]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº17, enero 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
4 CRISTINA PEREZ.pdf504.63 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada