Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº17, enero 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31953

Title: Influencing EFL learners’ reading comprehension and self-efficacy beliefs: the effect of concept mapping strategy
Other Titles: Influencias sobre las creencias de comprensión y eficacia del alumnado de inglés como lengua extranjera: el efecto de la estrategia de mapas de conceptos
Authors: Khajavi, Yaser
Ketabi, Saeed
Issue Date: Jan-2012
Abstract: This study aims to investigate the influence of concept mapping on reading comprehension and self-efficacy of intermediate EFL students in Iran. To fulfill the aims of the study, 60 participants (21 males and 39 females) were selected. Their age ranged between 19 and 23. A randomized pre-test post-test control group design with a concept mapping group and a traditional method group was employed. Prior to the treatment, both the concept mapping group and the traditional method group were administered pre-tests in reading comprehension and self-efficacy. Eight items in the Motivated Strategies for Learning Questionnaire MSLQ which measure self-efficacy were applied to measure students' self-efficacy beliefs. The duration of training was ten weeks. At the conclusion of the training, all participants again completed the achievement test as well as self-efficacy scale. After controlling the effects of pre-test scores, results of ANCOVA revealed that students in the concept mapping group showed greater achievement in reading comprehension and self-efficacy than students in the traditional method strategy group. The findings of this study could have some implications for teaching reading comprehension to EFL students.
Este estudio tuvo como objetivo investigar la influencia de los mapas conceptuales en la comprensión de la lectura y en la autoeficacia de estudiantes de inglés de nivel intermedio en Irán. Para cumplir los objetivos del estudio, se seleccionaron 60 participantes (21 hombres y 39 mujeres). La edad osciló entre 19 y 23 años. Se realizó un estudio aleatorizado pre-post con grupo de control, con un grupo de mapas conceptuales y un grupo de métodos tradicionales. Antes del tratamiento, se administraron las pruebas previas de comprensión lectora y de autoeficacia tanto en el grupo de mapas conceptuales como en el de métodos tradicionales. Ocho ítems del Cuestionario de Estrategias de Aprendizaje y Motivación MSLQ que miden la autoeficacia se aplicaron para medir las creencias de los estudiantes sobre autoeficacia. La duración de la instrucción fue de diez semanas. Al término del entrenamiento, todos los participantes completaron el nuevo test de rendimiento, así como la escala de autoeficacia. Después de controlar los efectos de los resultados de los pretests, los resultados del ANCOVA revelaron que los estudiantes en el grupo de mapas conceptuales mostró mayor logro en comprensión lectora y en autoeficacia que los alumnos en el grupo en el que se aplicó un método tradicional. Los resultados de este estudio podrían tener algunas implicaciones para la enseñanza de la comprensión lectora de estudiantes de inglés.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Concept mapping
Self-efficacy beliefs
Reading comprehension
Iranian EFL learners
Mapas conceptuales
Creencias de autoeficacia
Comprensión lectora
Estudiantes iraníes
URI: http://hdl.handle.net/10481/31953
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Khajavi, Y.; Ketabi, S. Influencing EFL learners’ reading comprehension and self-efficacy beliefs: the effect of concept mapping strategy. Porta Linguarum, 17: 9-27 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31953]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº17, enero 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
1 YASER.pdf523.09 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada