Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº12, junio 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31876

Title: How polite can you get?: A comparative analysis of interlanguage pragmatic knowledge in spanish and moroccan EFL university students
Other Titles: ¿Hasta dónde llega tu educación?: Análisis comparativo del conocimiento pragmático del interlenguaje en estudiantes universitarios españoles y marroquíes de ILE
Authors: Linde, Ángeles
Issue Date: Jun-2009
Abstract: This study is anchored in the field of interlanguage pragmatics (ITP), and the approach taken is speech-act based. In particular, our investigation compares Spanish and Moroccan university learners in the way they perceive analogies, requests and refusals with a view to shedding light on their pragmatic knowledge and strategy differences. Data were collected by a Multiple-choice discourse completion tasks questionnaire. Results show that Spanish and Moroccan speakers performed equally in terms of the apology speech act, but differed significantly when performing request and refusal speech acts. They also reveal that the two groups of participants were significantly different in terms of their indirect distractor choice, but not in their strategy and direct choices. These findings are supported by previous research.
Este artículo se encuadra dentro del campo de la pragmática interlingüística, en particular en el estudio de los actos del habla de analogía, petición y denegación. Se plantea investigar la percepción que dos grupos de estudiantes, españoles y marroquíes, tienen de estos actos del habla con el fin de evaluar su conocimiento pragmático y detectar diferencias significativas en la elección de las opciones incorrectas. Para la recogida de datos se utilizó un cuestionario de MCDT. Los resultados muestran que perciben de igual forma las analogías, pero que difieren significativamente en cuanto a su percepción de las peticiones y denegaciones. Asimismo, se encontraron diferencias significativas en la elección de las opciones indirectas, pero no así en la elección de las estrategias y opciones directas. Estos resultados vienen a avalar anteriores investigaciones en este campo.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Interlanguage
Speech acts
Analogies
Requests and refusals
Strategies
Distractors
Negative transfer
Interlenguaje
Actos del habla
Analogía
Petición y denegación
Transferencia negativa
URI: http://hdl.handle.net/10481/31876
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Linde, A. How polite can you get?: A comparative analysis of interlanguage pragmatic knowledge in spanish and moroccan EFL university students. Porta Linguarum, 12: 133-147 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31876]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº12, junio 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Linde.pdf307.83 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada