Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº12, junio 2009 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31873

Title: The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability
Other Titles: La relación entre el uso de estrategias de aprendizaje de lenguas fuera de clase y la habilidad de comprensión lectora
Authors: Marefat, Fahimeh
Barbari, Fatemeh
Issue Date: Jun-2009
Abstract: This study examines the potential inter-relationship between three language learning strategies (Formal, Functional and Monitoring), proficiency level and reading comprehension ability in a foreign language. The data, obtained from 60 male and female Iranian EFL students, was collected through the questionnaire on learner strategies, derived from Rubin-Stern inventories, and a reading comprehension test, derived from Carrel (1991) and Nelson Test. Results indicate that students mostly used monitoring strategy. It means that learners pay more attention to the use of linguistic forms and modify language responses the most. Also this study finds that Iranian EFL learners do not employ the Formal, Functional or Monitoring learning strategies differently as far as their proficiency levels or reading comprehension ability are concerned. Based on this statement, the researchers can claim that although almost all the learners unconsciously use a lot of strategies in their learning experience, the idea of learning through strategies, especially what they can expand out of the classroom, was quite new for the subjects in this study. The analysis of learners’ language learning strategies shows that the students of the high level of proficiency mostly used reading activities and students of the middle and lower levels of proficiency used listening activities more often. The results indicate that they use more receptive skills than productive ones.
Este estudio examina la potencial inter-relación entre tres estrategias de aprendizaje (Formal, Funcional y de Seguimiento), niveles de capacidad y de comprensión lectora en una lengua extranjera. Los datos, obtenidos de 60 estudiantes de masculinos y femeninos de EFL se recogió a través de cuestionarios sobre estrategias del aprendiz, derivadas de las taxonomías de Rubin-Stern y un test de comprensión lectora, derivadas del test de Nelson y Carrel (1991). Los resultados indican que los estudiantes usaron en su mayoría estrategias de seguimiento (monitoring). Significa que los aprendices prestan más atención al uso de formas lingüísticas y modifican respuestas lingüísticas. También este estudio demuestra que los estudiantes iraníes de EFL no emplean las estrategias formal, funcionales y de seguimiento de manera diferente en cuanto a sus niveles y habilidades. Según esto, los investigadores pueden afirmar que aunque la mayoría de los aprendices usan de manera inconsciente muchas estrategias en su experiencia de aprendizaje, la idea de aprender a través de estrategias, especialmente lo que pueden aprovechar del aula, fue bastante nuevo para los sujetos de este estudio. El análisis de las estrategias de aprendizaje de lenguas muestra que los alumnos de mayor nivel usaron las actividades de lectura y que los de nivel medio y bajo usaron actividades auditivas con mayor frecuencia. Los resultados indican que usan más las destrezas receptivas que las productivas.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Out-of-class language learning strategies
Formal practice
Functional practice
Monitoring
Estrategias de aprendizaje extra-escolares
Práctica formal
Práctica funcional
Seguimiento
URI: http://hdl.handle.net/10481/31873
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Marefat, F.; Barbari, F. The relationship between out-of-class language learning strategy use and reading comprehension ability. Porta Linguarum, 12: 91-106 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/31873]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº12, junio 2009

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Marefat.pdf305.16 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada